Новини для українців всього свту

Wednesday, Dec. 8, 2021

В Україні заборонили проросійські пропаґандистські телеканали

Автор:

|

Лютий 10, 2021

|

Рубрика:

В Україні заборонили проросійські пропаґандистські телеканали
Рупори Путіна вимкнули

Володимир Зеленський увів у дію рішення Ради національної безпеки й оборони України (РНБО) про застосування санкцій щодо рупорів Кремля.

«Системні ознаки»
Олексій Данилов, секретар РНБО, повідомив, що цей координаційний орган при президентові України, запровадив санкції проти Тараса Козака, депутата проросійської парламентської фракції «Опозиційна платформа — За життя» (ОПЗЖ). Зокрема, заблокував на п’ять років телевізійні канали «112», NewsOne і ZIK, які формально належать йому, а насправді — Вікторові Медведчуку, його колезі по фракції й куму президента Російської Федерації (РФ).
За словами п. Данилова, санкції ухвалили на підставі, по-перше, парламентської постанови від 4 жовтня 2018 року, яка констатувала на заблокованих телеканалах «системні ознаки наслідування дискурсивних практик російської імперсько-шовіністичної пропаґанди» та «прояви пропаґанди та поширення ідеології тероризму». А по-друге, звернення Служби безпеки України (СБУ), текст якого секретар РНБО наразі не оприлюднив.
Лише пояснив: «Люди, які подають документи, розуміють, про що в них ідеться. Частина цих документів засекречена. Йдеться про інформацію, яку отримуємо з країни, що здійснює аґресивні плани проти України».
Іван Баканов, керівник СБУ, запевнив, що вона «надала обґрунтовані рекомендації РНБО прийняти відповідне рішення». А Арсен Аваков, міністр внутрішніх справ України, анонсував: «Найближчим часом СБУ зможе представити відкриті документи, з яких всім все буде ясно».
Наразі в рішенні РНБО уточнили, що ввели його згідно зі ст. 5 закону України «Про санкції», яка передбачає покарання в т. ч. для «юридичних осіб, котрі перебувають під контролем іноземної юридичної особи або фізичної особи-нерезидента». Олексій Данилов запитав на брифінгу про проросійських пропаґандистів: «Хто вам сказав, що ці люди не під контролем іноземної держави? Зачекайте, скоро буде».
Тож портал «Детектор медіа» констатував: «Впродовж одного тижня (моніторинг 18-24 січня) спромігся використати проти українців майже весь свій арсенал — заперечення російської аґресії, демонізацію Революції гідності, брехню про зовнішнє управління, приниження української мови, рекламу російської вакцини, PR на полонених, висміювання Православної церкви України, абсолютно хворі теорії змови».

Підстава для санкцій
Президент одразу ж увів указом санкції в дію й написав у Twitter: «Україна рішуче підтримує свободу слова. Але не пропаґанду, яка фінансується країною-аґресором, яка підриває Україну на шляху до Європейського Союзу (ЄС) та євроатлантичної інтеграції. Боротьба за незалежність — це боротьба в інформаційній війні за правду й європейські цінності».
У СБУ та Офісі президента (ОПУ) розповіли київському часопису «Дзеркало тижня»: «Підставою для запровадження санкцій проти Тараса Козака та каналів стало розслідування спецслужб України, яким встановили, що схеми з поставками вугілля з окупованих районів Донецької й Луганської областей сприяють фінансуванню тероризму. Таким чином фігурант цих санкцій потрапив під дію закону «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдженню зброї масового знищення».
А працівники порталу «Українська правда» дізналися від «надійно поінформованих співрозмовників у РНБО та СБУ», що заблоковані телеканали фінансувала компанія, яка видобуває вугілля в окупованих РФ районах Донеччини та Луганщини (ОРДЛО). Відтак, радник Михайло Подоляк, очільника ОПУ попередив: «Медведчук думав, що зможе обманювати всіх і завжди, використовуючи, в т. ч. фактично фіктивних власників своїх компаній. Будь-яка діяльність, спрямована проти України і пов’язана з підтримкою окупаційних структур або контролем із боку держави-аґресора, буде отримувати законну відповідь».
Минулого тижня СБУ повідомила, що 29 січня президент ввів також указом санкції щодо літаків Медведчука та Козака, якими ці депутати постійно користувалися для перельотів у РФ. Сергій Лещенко, журналіст та колишній народний депутат України, зауважив, що санкції щодо них та їхніх телеканалів ухвалили одразу після розмови державного секретаря США Тоні Блінкена з міністром закордонних справ України Дмитром Кулебою. Тобто для «налагодження контактів із новою адміністрацією США», налаштованої рішучіше протистояти російській експансії.
Але джерела часопису «Дзеркало тижня» в СБУ й ОПУ це припущення заперечують. Запевняють, що впродовж січня двічі збирали силовиків та аналітиків на обговорення питання про блокування телеканалів Медведчука через їхню антиукраїнську діяльність.

«Коли йде війна»
Натомість Микола Хавронюк, експерт Центру політико-правових реформ вважає, що блокування проросійських телеканалів є реакцією на стрімке падіння персонального рейтинґу Зеленського й партійного рейтинґу «Слуги народу». Бо, за словами експерта, «згідно з останніми соціологічними дослідженнями, ОПЗЖ завдяки своїм медіа-ресурсам вдалось покращити свої рейтинґи, а це не входить у плани Зеленського».
Своєю чергою, Володимир Фесенко, голова правління Центру прикладних політичних досліджень «Пента», дійшов такого висновку: «З’явився, наскільки я розумію, ось цей привід для удару по медіаімперії Медведчука — фінансові операції з ОРДЛО. Але головне — це фонова ситуація, що зараз склалася, — загострення політичної боротьби між ОПЗЖ і Зеленським. Медведчук фактично почав інформаційну війну проти президента. Й як тільки в того з’явилися підстави для зворотного удару, він його завдав. Вийшло дуже потужно та нестандартно. Мабуть, Зеленський зрозумів — на війні, як на війні. Коли йде війна, нехай і гібридна, треба воювати. Якщо на тебе нападає бандит, а ти в усьому бездоганно дотримуєшся демократичних стандартів, тебе поб’ють. Відповідати треба адекватно».
Із цим погодилися у Вашинґтоні. Американське посольство в Україні запевнило: «США підтримують зусилля з протидії зловмисному впливу Росії, докладені вчора Україною на захист свого суверенітету й територіальної цілісності та відповідно до українського законодавства. Ми всі маємо працювати разом, щоб не давати застосовувати дезінформацію як зброю в інформаційній війні проти суверенних держав».
Натомість ЄС, за даними «Радіо Свобода», «не дуже задоволений санкціями України». Але посли держав «Великої сімки», вислухавши 3 лютого арґументи президента України, стверджували після неї, що погодилися з «потребою боротися з дезінформацією».
Своєю чергою, Управління Організації Об’єднаних Націй із прав людини занепокоєне тим, що блокування в Україні телеканалів «неґативно вплине на вираження свободи слова в Україні». Але «визнає протидію дезінформації правомірною діяльністю держав».

Прикриття безглузде
Андерс Аслунд, аналітик центру Anlantic Council, пояснив: «Прикриття свободою слова — це безглуздя. У час війни в країні повинні ввести певний рівень цензури.
Та все ж Європейська федерація журналістів заявила, що «заборони повинні застосовуватися лише у дуже виняткових обставинах». Секретар РНБО їй відповів: «РФ у війні проти нашої держави використовує всі технології інформаційної війни, які жодним чином не відповідають «міжнародно-правовим стандартам». Одним зі знарядь гібридної зброї РФ у боротьбі проти України є телевізійні ресурси, фінансування яких фактично здійснює країна-аґресор через афілійованих із нею політиків. Це не засоби масової інформації, це суто пропаґандистська машина РФ. Чи можлива була би робота у Великій Британії, США під час Другої світової війни філій фашистських газет і радіостанцій? Їхнє закриття також розцінили б як напад на «свободу слова»?
А Отар Довженко, керівник Центру моніторингу та аналітики громадської організації «Детектор медіа» переконаний: «Будь-які арґументи про зазіхання на свободу слова не працюють, оскільки ресурси Медведчука — це в першу чергу медійні інструменти Росії».
А на порталі «Європейська правда» нагадали прецедент: 2012 року суд Копенгаґена зупинив ліцензію телеканалу ROJ TV, який фінансувала «Робітнича партія Курдистану», що бореться за відділення курдських реґіонів від Туреччини й має у багатьох державах статус терористичної організації. Цей телеканал транслював свої програми на всю Європу та Близький Схід. Верховний суд Данії залишив вердикт копенгаґенського суду в силі. А Європейський суд із прав людини, в який звернувся ROJ TV, підтримав заборону їхньої діяльності й пояснив: «Телекомпанія, яка сіяла мову ворожнечі, не намагалася дотримуватися балансу, насправді не використовувала свободу слова, а зловживала нею».
Як повідомляв «Міст», кремлівські пропаґандисти «клонували» українське військове радіо.

Ігор Голод

About Author

Meest-Online

Comments are closed.

Leave A Reply