Tuesday, Oct. 26, 2021

На «українській» кометі виявили кисень

Листопад 12, 2015

На «українській» кометі виявили кисень

Комета Чурюмова-Герасименко

Європейський космічний апарат Rosetta виявив молекулярний кисень у хмарі газу та пилу, що оточує комету 67/Р Чурюмова-Герасименко. Це несподіване відкриття може кинути виклик теорії про формування всієї Сонячної системи. «Як тільки ми підійшли досить близько до комети, то відразу його знайшли», — заявив Андре Бьєлер, фізик із Мічиґанського університету, котрий брав участь в обробці переданих Rosetta даних.
Дослідники дійшли висновку, що цей кисень утворився ще до формування Сонячної системи. «Ми доповідаємо результати вимірів молекулярного кисню, проведених у природних умовах, в комі комети Чурюмова-Герасименко, з локальним вмістом до 10 % відносно молекул води і з середнім значенням 3,8 плюс-мінус 0,85 %», — повідомляють д-р Бьєлер і його колеги.
Дослідники проаналізували дані спектрометра ROSINA-DFMS, встановленого на борту космічного апарату Rosetta, отримані з вересня 2014-го по березень 2015 року. За співвідношенням молекул кисню і води науковці встановили, що джерело у них одне — речовина ядра комети, що випаровується під дією сонячного тепла. Це означає, що молекули кисню присутні в «первородній» речовині, з якої утворилася Сонячна система, й яка в кометах залишилася відтоді в незмінному вигляді.
«Це — демонстрація потуги. Гадаю, що вони зробили дуже хорошу роботу», — вважає Пол Фельдман, астроном із Університету Джонса Гопкінса в Балтиморі, котрий є співдослідником на іншому спектрометрі Rosetta.
Дотепер у кометах виявляли, в основному, воду, чадний і вуглекислий гази, і науковці вважали, що на ранній стадії формування Сонячної системи наявний кисень реагував із воднем і тому може бути знайдений у кометній речовині тільки в складі води. Існування молекулярного кисню в речовині, з якої сформувалися комети, не пояснюється наявними моделями формування Сонячної системи.