Tuesday, Apr. 13, 2021

Астрономи виявили галактичний канібалізм

Березень 10, 2021

Астрономи виявили галактичний канібалізм
Тукана II

Питання про те, чому Чумацький Шлях не втягує в себе за рахунок гравітації так звані стародавні галактики, комусь може здатися не надто практичним. Але вчених ця тема захоплює: отже, всередині цих галактик перебуває знаменита «темна матерія». Саме її тяжіння й є силою, що порядкує світами.
У Тукані II знайшли дев’ять нових зірок, а це вказує на те, що ця галактика більша, ніж вважалося раніше. Відкриття кількох зірок на краю стародавньої галактики проливає нове світло на темну матерію і дає підказки про можливий ранній приклад галактичного канібалізму.
Тукана II — це дуже тьмяна карликова галактика, віддалена від Землі приблизно на 163 тис. світлових років. Її вважають залишком найбільш ранніх галактик у Всесвіті. Вченим знають, що в цій галактиці є стародавні зірки, в т. ч., з дуже низьким вмістом металів, що вказує на те, що вони сформувалися незабаром після Великого вибуху.
Тепер дослідники запевняють, що виявили розсип зірок далеко від центру Тукани II. Це відкриття дає нові підказки про її формування. Астрономи зі США, Великої Британії й Австралії повідомляють, що виявили ці зірки за допомогою зображень, отриманих із телескопа SkyMapper, що належить Австралійському національному університету, а також із використанням даних з супутникового телескопа «Ґея», що стежить за зірками Чумацького Шляху.
Загалом цей науковий колектив зумів відкрити і вивчити дев’ять нових зірок. Таким чином кількість відомих зірок в галактиці Тукана II збільшилася майже вдвічі. Відкриті нещодавно зірки розташовані приблизно за 3,5 тис. світлових роках від центру галактики, в той час, як видалення раніше відомих зірок від її центру становить 1,1 тис. світлових років. Крім цього, науковці з’ясували, що у цих зірок нижчий вміст металів, а це свідчить про те, що вони старші.
Вчені припускають, що зірки, розташовані на краю галактики могли сформуватися за її межами, натякаючи на те, що Тукана II виникла в результаті злиття двох примітивних галактик. Вважається, що такі процеси відбувалися в інших, молодших галактиках, і це підтверджують моделювання. Тепер дослідники вважають, що те ж саме могло статися і з давніми карликовими галактиками типу Тукани II. «Наше відкриття дає попередній доказ присутності таких явищ в більш давній галактиці і вказує на те, що на їхнє формування впливали ті ж самі процеси», — запевняють дослідники.
Вони зазначають, що для них стало несподіванкою знайти зірки так далеко від центру галактики, в якій дуже мало зірок. Вивчивши їхні орбіти, виключили можливість того, що ці зірки за допомогою гравітації з центру галактики витягнули інші об’єкти.
Наковці вважають, що швидше за все, зірки утримує на місці сила тяжіння самої галактики. «Щоб утримати ці зірки і не дати Чумацькому Шляху відтягнути їх геть, Тукані II потрібна величезна маса», — заявив Денніс Еркал, автор дослідження, котрий працює в Саррейському університеті.
Але в Тукані II дуже мало зірок, а це означає, що вона повинна містити вчетверо більше темної матерії, ніж вважалося раніше. За словами вчених, це означає ось що. Найбільш ранні галактики могли бути набагато більшими за своїми розмірами, ніж вважали раніше, і було б дуже цікаво ближче поглянути на інші стародавні карликові галактики, щоб збагнути, чи є й у них зірки на великій відстані від центру. «Ми вперше змогли виявити зірки так далеко від карлика, і нам знадобиться провести більше спостережень за іншими карликами, щоб зрозуміти, загальне це явище для всіх карликових галактик, або це просто особливість Тукани II», — додав д-р Еркал.
Джастін Рід, котрий очолює фізичні дослідження в Саррейському університеті і не брав участі в цій роботі, заявив, що дослідження підтвердило давню теорію про те, що крихітні карликові галактики повинні бути оточені величезним невидимим «німбом» темної матерії. «Це свідчить про те, що наші теперішні уявлення про сутність темної матерії правильні, — сказав він. — Ми наразі не знаємо, з чого складається темна матерія, але спостереження наближають нас до відповіді на це запитання».
Ганс-Вальтер Рікс, директор Гейдельберзького Інституту астрономії Товариства Макса Планка, заявив: «Це справді хороша робота з чудовим рівнем наукового виконання. Вона переконливо показує, що в цій крихітній галактиці деякі зірки розташовані далі від центру, ніж передбачалося раніше.
Водночас, він попередив, що пропонований сценарій галактичного канібалізму зараз всього лише теорія. «Шлях до передбачуваних наслідків галактичного канібалізму в ранньому Всесвіті здається правдоподібним і інтригує. Але він не унікальний і не дуже переконливий», — вважає д-р Рікс.

До слова
Група астрономів за допомогою космічного телескопа TESS виявила планетарну систему, яка складається зі зірки К-класу (помаранчевий колір), планети розміром з Юпітер і білого карлика. Так звана система TOI-1259 знаходиться на відстані 385 світлових років від Землі. Зірка має радіус 0,71 радіуса Сонця та на 25 % більша за нього, а планета хоч і має розміри Юпітера, однак її маса на 56 % більша. Незвичним для планетарної системи є присутність білого карлика, який віддалений від батьківської зірки на 1 648 астрономічних одиниць. Його радіус складає 0,013 радіуса Сонця і маса приблизно 0,56 маси Сонця. За оцінками астрономів, вік системи сягає 4,08 млрд років. Дослідники переконані, що білий карлик, коли він ще був повноцінною зіркою, міг вплинути на формування й еволюцію планети.
Як повідомляв «Міст», астрономи створили гігантську мапу Всесвіту.