Thursday, Jun. 17, 2021

Астрономи створили гігантську мапу Всесвіту

Січень 29, 2021

Астрономи створили гігантську мапу Всесвіту

Міжнародна дослідницька група випустила велетенську двомірну мапу Всесвіту. Близько 200 дослідників із проєктів Beijing-Arizona Sky Survey (НАОК) і Dark Energy Spectroscopic Instrument (DESI) впродовж останніх шести років спільно спостерігали галактики й аналізували отримані дані, після чого сполучили зображення. За словами Цзоу Ху з НАОК, мапа покриває близько половини неба, має в собі в цифровому вигляді понад 10 трлн пікселів і містить близько 2 млрд небесних тіл.
Астрономічні спостереження свідчать, що Всесвіт розширюється, і це розширення прискорюється. Як пояснив Чжао Гунбо, заступник директора НАОК, котрий також бере участь у проєкті DESI, астрономи називають силу, що призводить до розширення Всесвіту, темною енергією. За його словами, темна енергія, яка поки залишається загадкою, становить близько 68 % Всесвіту. Вимірюючи великомасштабні червоні зсуви галактик, які зазвичай вважають доказом розширення космосу, астрономи можуть описати тривимірне розміщення космічних матеріалів і продемонструвати, як темна енергія впливає на розширення Всесвіту.
А науковці з Каліфорнійського університету в Риверсайді заявили, що виміряли кількість матерії у Всесвіті. Вони переконують, що більшу частину простору займає темна матерія, яку можна побачити в телескоп. Для максимально точного вимірювання всієї матерії створили математичний апарат GalWeight. Він допоміг виміряти маси галактичних скупчень, спираючись на дані про орбіти галактик, що входять до них.
Потім із отриманих даних сформували каталог. Порівнявши отримане число з підсумками моделювання, змогли визначити загальну кількість речовини в спостережуваному Всесвіті. Фахівці відзначили, що отримали найкраще комбіноване значення маси матерії — 31,5 ± 1,3 % від загальної кількості речовини й енергії
Ці результати узгоджуються з даними, отриманими іншими командами, які використовували інші методи. При цьому космологи зазначили, що наразі не розуміють темної матерії, яка становить майже 80% від усього видимого Всесвіту.
Своєю чергою, вчені з Единбурзького університету виявили, що Чумацький Шлях скручується та деформується під дією гравітації галактики-супутника Велика Магелланова Хмара. Тривалий час цю галактику вважали відносно статичною. Однак, приблизно 700 млн років тому сталася її гравітаційна взаємодія з галактикою Велика Магелланова Хмара.
Майкл Петерсен і Хорхе Пеньяррубія, автори дослідження, використали складну статистичну модель, що розраховувала швидкість найдальших зірок Чумацького Шляху, і довели, що ефект від зіткнення з цією малою галактикою, яка стала супутником Чумацького Шляху, відчувається й досі.
Велика Магелланова Хмара оточена протяжним ореолом темної матерії, невловимі частинки якої справляють серйозний гравітаційний вплив на рух зірок і газу у Всесвіті. Дослідники виявили, що величезна гравітаційна сила ореолу темної матерії галактики притягує і скручує спіралевидний диск Чумацького Шляху в напрямку сузір’я Пегаса зі швидкістю 32 км/с, або 115,2 тис. км/год.
Як підкреслили астрофізики, тепер, щоб описати еволюцію нашої Галактики, необхідно створити нове покоління моделей Чумацького Шляху. Несподіваним виявився і той факт, що Чумацький Шлях рухається не до теперішнього розташування Великої Магелланової Хмари, а до її точки колишньої траєкторії. «Це відкриття безумовно руйнує уявлення, що наша галактика перебуває в певному стані рівноваги, — заявив д-р Пеньяррубія.
Як повідомляв «Міст», українці щонайменше прискорили «штурм Всесвіту».

Євген Клен