Новини для українців всього свту

Monday, May. 23, 2022

Олег Сенцов: «Я шукав Носорога серед непрофесійних акторів»

Автор:

|

Березень 10, 2022

|

Рубрика:

Олег Сенцов: «Я шукав Носорога серед непрофесійних акторів»
Олег Сенцов

17 лютого в український широкий прокат вийшов фільм «Носоріг», знятий режисером Олегом Сенцовим за його ж сценарієм. Світова прем’єра кіно відбулася 9 вересня 2021 року в конкурсній програмі Orizzonti 78-го Венеційського кінофестивалю. 24 лютого показ стрічки довелося призупинити через вторгнення московської орди.

Намагався показати максимально реалістично
— У вашого «Носорога» була тривала дорога до глядача, адже ви почали працювати над ним іще 2012 року…
— 2012 року почали підготовку, 2013-го готові були до зйомок, але почалася революція, війна, потім в’язниця. Тому все відклали на дуже тривалий період часу.
— Щось змінилося від задуму, який сформувався ще десять літ тому?
— Майже нічого, бо це історія про 1990-ті рр. Можливо, щось покращилось у моєму розумінні кіно, додатково наклався тюремний досвід. Якби я зробив його 2013-го, фільм був би гірший, ніж зараз.
— «Носоріг» — жорсткий фільм: кров, бійки. Деякі вразливі глядачі можуть не витримати…
— Це був такий час і я намагався показати його максимально реалістично. Це кримінальна історія, я мав розказати про тих хлопців і показати, які вони насправді.
— Як досягали відповідності тому часу: декорації, інтер’єри, одяг?
— А як знімають кіно про космічні кораблі? Був би бюджет і команда.
— Майже все знімали в Кривому Розі. Тому що місто досі нагадує 1990-ті, чи з якихось інших причин?
— За сценарієм у нас було українське провінційне промислове місто. Кривий Ріг пасував найкраще. Там уже фільмували свої «Донбас» Сергій Лозниця і «Червоний» Заза Буадзе. Після «Носорога» Кривий Ріг став четвертим містом України за кількістю знятих фільмів. А найбільше знімають у Києві, Львові та Одесі.
— У вас є чимало масових сцен, скільки людей було залучено у наймасовішій сцені?
— До 300 людей, а загалом — 700. Ми шукали акторів на масовку серед місцевих, а також людей на маленькі ролі. В Кривому Розі було багато цікавих типажів на наших персонажів. І непрофесійних, і професійних.
— Головну роль грає непрофесійний актор. Чому саме на нього впав ваш режисерський вибір?
— Свій перший повнометражний фільм «Гамер» десять років тому я знімав на фотоапарат. У нас була маленька група з п’ятьох людей, але ми зняли кіно з непрофесійними акторами. Прем’єра відбулася на Міжнародному кінофестивалі в Роттердамі (Нідерланди), фільм дуже добре пройшов по фестивалях. Це був мій квиток у кіно, після якого я зміг рухатися далі. Працюючи над «Носорогом», я розумів, що в Україні немає професійного актора такого молодого віку, щоб був харизматичний і мав певний досвід. Тому шукав серед колишніх військових, футбольних фанатів, спортсменів і навіть серед колишніх в’язнів. Найкращим виявився Сергій Філімонов. На фестивалях ми отримали два призи за кращу чоловічу роль, а такі відзнаки просто так не дають.
— Сергій Філімонов має шанс стати професійним актором?
— У нього є типаж, харизма, акторський досвід, нікого такого навіть близько немає.

Завжди дотискає до максимуму
— Знаю, що ви дуже багато дублів знімаєте. А яка найбільша кількість дублів була?
— 47 дублів якось було. Та у фільм зазвичай входять останні. Було кілька разів, що входили перші, але це радше винятки. Я роблю дублі доти, доки покращуються. Я завжди дотискаю до максимуму, це мій досвід із першого фільму, коли жалів людей — той втомився, а той вже стільки зробив, а цьому заплатили мало і я не можу з нього ще щось вимагати. Потім це впливає на якість фільму, ти розумієш, що всіх пожалів, а в результаті отримав погане кіно і ніхто вже не жаліє.
— Але ж є сцени, яких не можна багато дублів зняти, приміром, там, де залучені каскадери, або масові бійки…
— Але завжди має бути два дублі, а краще — три. У нас дуже хороший постановник трюків — Дмитро Рудий, один із найкращих в Україні, працював у Голівуді. Плюс наш головний герой — спортсмен. Йому добряче діставалося нормально, але дяка Богу, без травм. Єдиний випадок — чоловік зламав ногу, але то було у вихідний під час гри у футбол.
— Кажуть, що будь-який письменник чи режисер, коли пише книгу або фільмує кіно, він все одно розповідає про себе…
— Режисер не обов’язково повинен знімати про себе особисто, але про те, що добре знає, в чому він тямить — так. Мені не треба було додаткових матеріалів про 1990-ті, бо я добре знав цю історію. Ніколи не був близьким до кримінального світу, але тоді він був близьким до кожного. Ці люди не вважалися чимось маргінальним, і це була проблема 1990-х. Зараз таке минуло, але у фільмі я згадую той період, щоб трохи проаналізувати, як він вплинув на нас і змінив нас.
— Жодної романтизації того часу?
— Абсолютна деромантизація кримінальних 1990-х. Це кіно для нашої молоді, перш за все хлопців, щоб вони зрозуміли, що нічого хорошого не було, не треба за тим часом тужити і не треба взагалі рухатися до того берега, бо там нічого хорошого немає.
— Й як реагує молодь?
— Їм теж цікаво, бо вони про таке лише чули, але не бачили. А люди, які трохи жили тоді, кажуть: я ніби пірнув у свою молодість.
— Одяг шили чи знаходили те, що залишилося з тих часів?
— По-різному. Щось шукали, щось залишилося з того часу, брали щось сучасне, але схоже на те, що було, щось підшивали. Була проведена величезна робота, особливо для такої кількості людей, всіх треба одягти. Але ми впоралися.
— У вас багато музики з тих часів…
— Для мене музика в кіно взагалі дуже важлива ще на етапі написання сценарію. Під «Носорога» я зробив мікс: третина — іноземні пісні, третина — російськомовні. Їх у сценарії було навіть більше, я вибрав ключові. Не показати їх означає поступитися правдивістю того періоду.
— У вас знявся Олег Скрипка. Як спала на гадку така влучна ідея?
— Я написав пісню для сцени весілля, вмикаю трек десь за місяць до зйомок, а мені продюсер Денис Іванов каже: а запросимо сюди Скрипку. І він зіграв лабуха на весіллі. Це було неймовірно.

Не любить насилля ні в житті, ні в кіно
— Цікаво, що дуже нехороші люди у вас розмовляють російською…
— Це ненавмисно зроблено. Там були непрофесійні місцеві актори, я кажу: давайте хлопці українською, вони як почали… Тож кажу: припиніть, залиште російську, щоб були ваші емоції, а потім переозвучимо. Вимога національного фільму — щоб 90 % реплік звучало українською, і ми її повністю виконали в мові інших виконавців, тому й переозвучувати не довелося.
— Ви навіть кримінальних авторитетів змусили українською заговорити…
— Це було дуже важко, адже насправді кримінальний світ говорив і говорить російською. Їхній жаргон «феня» — російськомовний і зробити дослівний український переклад неможливо. Треба було так вивернути, щоб воно було доречно і не різало слух людям і ми знайшли баланс.
— У вас є маленький актор Дмитро Діма, який грає Носорога в дитинстві. Раніше мали досвід роботи з дітьми?
— Уперше я показав у короткометражці свою доньку. Їй треба було просто в морі купатися. Авжеж, із дітьми складно працювати, вони не можуть зробити те, що ти хочеш, швидко втомлюються, не можуть повторити. Є, звісно, професійні маленькі актори, але в нас таких не було. 95 % матеріалу я викинув, бо він не підійшов, а 5 % залишилося. Чому 47 дублів, питаєте? Тому що 46 було поганих.
— Що не увійшло в кіно, а ви хотіли?
— Була дуже велика фінальна сцена, яка не увійшла в кіно, найдорожча в стрічці. Вона вдалася дуже класна, але була недоречною в цьому кіно. Крізь сльози довелося її прибрати, тому фінал дещо інший, ніж задумували спершу.
— Якось ви сказали, що це ваше перше й останнє кримінальне кіно…
— Це правда, бо не люблю насилля ні в житті, ні в кіно. У мене зовсім різні фільми, і сценарії, з якими зараз будемо працювати. Коли побачите їх, зняті, переконаєтеся, що вони всі один на одного не схожі ні за тематикою, ні за стилем, ні в будь-яких інших моментах.
— Над чим працюєте зараз?
— Два проєкти розробляємо. Вже готовий сценарій, шукаємо партнерів. Частина партнерів є, з частиною ведемо перемовини, ідемо по формуванню бюджету і починаємо підготовку. Зйомки будуть наступного року. Один проєкт — європейська копродукція (Україна-Польща-Німеччина), а інший будемо знімати з американськими продюсерами й зірками, англійською мовою, але в Україні. Якщо була б можливість, знімав би кіно кожен рік, та, на жаль, не так усе швидко робиться.
— А можна чекати від вас комедію?
— Буде й комедія, але це радше сімейний фільм у бік гарної, доброї драми, більше, ніж просто розважальна продукція.
Розмовляла Любов Базів, «Укрінформ»

Як повідомляв «Міст», «Носоріг» здобув дві нагороди на міжнародному конкурсі.

About Author

Meest-Online

Comments are closed.

Leave A Reply