Новини для українців всього свту

Sunday, Jul. 25, 2021

«Яків Гніздовський: Зміст і стиль. Еволюція перспектив»

Автор:

|

Березень 10, 2016

|

Рубрика:

«Яків Гніздовський: Зміст і стиль. Еволюція перспектив»
Яків Гніздовський

Яків Гніздовський

Український музей (УМ) у Нью-Йорку 2016-го відзначає 40-ліття. Тому особливо доречно було включити виставку робіт Якова Гніздовського як важливу складову святкування цього ювілею. Гніздовський втілює концепцію повоєнних українських мистців діаспори. Серед цього покоління він здобув визнання як чи не найвидатніша та найвідоміша постать. Виставка «Яків Гніздовський: Зміст і стиль. Еволюція перспектив» представляє понад 100 творів мистця та містить олії, дереворити, лінорити, кераміку, скульптури, рисунки тощо. Виставка відкривається для публіки 13 березня ц. р. і триватиме до 7 серпня.
За словами Ярослава Лешка, куратора виставки, дивовижна творчість Гніздовського, в якій домінують живопис і графіка, ставить його в ряд художників-ґраверів, котрі підтримують довгу та вагому традицію, що тягнеться ще від Альбрехта Дюрера, дереворити котрого надихали раннього Гніздовського і продовжуть впливати на його творіть і зараз.
Специфіка візії світу в Гніздовського — водночас пряма, доступна та промовиста. Вона формувалася в художніх академіях Варшави (Польща) та Загреба (Хорватія), в громаді імміґрантів неподалік від Мюнхена (Німеччина), кована могутньою хвилею модернізму, що його зустріла в Нью-Йорку, моментами кризи, наполегливістю й остаточним тріумфом.
Серед тем, до яких Гніздовський звертається в своїх картинах, є досвід переміщених осіб після Другої світової війни в таборах ДП, а також краса та драма міст, в яких він жив. У своїх пейзажах мистець досліджує мінливість і красу природи, а в натюрмортах звеличує багатство землі. Його релігійні твори, потужні й експресивні, розслідують питання зради, страждання та спокути.
Мистець прибув до Америки 1949 року й оселився в Сейнт-Полі (штат Міннесота). Там він брав участь у двох мистецьких змаганнях і журі присудило йому другу нагороду в графіці та живописі. Ці досягнення переконали Якова стати професійним мистцем і підштовхнуло переїхати до Нью-Йорка. В основному він малював лише Нью-Йорк і Париж. Кожне з них мало особливий резонанс у його мистецтві та житті. Нью-Йорк — це місто, в якому він оселився 1950-го, і саме у «Великому яблуку» відбулися найважливіші моменти його творчого зростання. В Парижі мистець жив із 1956-го по 1958 рік.
Найбільш зрілими й довершеними творами Гніздовського є його дереворити, на яких він серйозно зосередився 1960 року. Основним предметом цих творів є природа, її флора та фауна. Стилізація, яку часто використовують, щоб окреслити манеру унікальної візуальної мови Гніздовського, не повністю передає перетворюючу ітерацію природи, пропоновану мистцем. Його рослини та тварини, хоча й узяті з природи, проте не належать їй.
Пітер Вік, куратор відділу графіки бібліотеки Гафтон при Гарвардському університеті, зауважив значення досягнення Гніздовського ще 1976-го. «Дереворити Якова Гніздовського — одні з найбагатших і найоригінальніших естампів в американській графіці за останні 30 років», — писав він.
Мистець отримав багато престижних нагород, серед них — «Тіффані», «Мак-Довелл колонію» і стипендію фундації «Оссабо». Його роботи є в багатьох приватних і публічних колекціях, в т. ч. в Клівлендському художньому музеї, Художньому центрі «Дейвісон» при Університеті Уеслеєн, Музеї образотворчого мистецтва в Бостоні, Філадельфійському художньому музеї, Білому домі й Єльському університеті.
Виставка його надзвичайної творчості, що також містить скульптуру та кераміку, базується головним чином на багатій збірці його робіт в Українському музеї, велика частина якої була подарована Стефанією (Фанні) Гніздовською, дружиною мистця, та Мірою Гніздовською, їхньою донькою. Інші даровані твори походять зі збірок Урсули й Остапа Балабанів і Тетяни й Андрія Тершаківців. Виставка також доповнена щедрими позиками від членів і друзів УМ. Музей особливо вдячний Українському інститутові модерного мистецтва в Чикаґо за позику важливих картин і естампів Гніздовського.

Про мистця
Яків Гніздовський (1915-1985) народився в селі Пилипче на Борщівщині в Україні. Він почав свою мистецьку освіту 1938 року, коли вступив до Варшавської академії мистецтв, спеціалізуючись на живописі. Початок Другої світової війни перервав навчання юнака. Він зміг отримати диплом в Академії мистецтв і ремесел у Загребі, де залишався до 1944-го. Того ж року Яків почав своє велике полотно «Академія мистецтв», яке він закінчив 1950 року. Після того, як покинув Хорватію, Гніздовський підключається до громадського життя української діаспори в таборі для переміщених осіб біля Мюнхена, де перебував аж до від’їзду в Америку 1949 року. Шедевром Гніздовського з европейської стадії його кар’єри є картина «Скитальці» (1948), яку можна побачити на виставці «Зміст і стиль. Еволюція перспектив».

Куратор виставки
Ярослав Лешко — професор-емерит історії мистецта Сміт-коледжу в Нортгемптоні (штаті Массачусетс). Він викладав історію мистецтва XIX і XX ст. упродовж 35 років. У Колумбійському університеті отримав B.A., M.A., M.Phil. і Ph.D. Був запрошеним професором в Амгерст-коледжі і в коледжі Маунт-Голіок. Читав лекції і був куратором багатьох виставок, опублікував безліч статей як у США, так і в інших країнах. Він є автором книжок «Orbis Pictus: Відбитки Оскара Кокошки, 1906-1976» (1987, з E. H. Ґомбрічем) і «Музей мистецтва Сміт-коледжу: Європейськi і американськi картини і скульптури, 1760-1960 рр.» (2000, з Джоном Девісом і Сюзанною Фабінґ), а також багатьох каталогів виставок, у т. ч. каталоги УМ «Яків Гніздовський. 1915-1985. Ретроспективна виставка» (1995) й «Олександер Архипенко: Візія і тяглість» (2005). Проф. Лешко був головою управи Українського музею з 2008-го по 2011 рік.

Про Український музей
Український музей має на меті колекціонувати, зберігати, виставляти й інтерпретувати твори мистецького або історичного значення для багатої культурної спадщини американців українського походження. Заснування музею Союзом українок Америки 1976 року віталося як одне з найбільших досягнень української громади Сполучених Штатів. Тепер завдяки своїм багатим зібранням народного й образотворчого мистецтва, численним архівним матеріалам, цікавим імпрезам великого наукового значення УМ є одним із найсамобутніших та найактивніших «менших» музеїв Нью-Йорка. Щороку УМ влаштовує кілька виставок, видає двомовні каталоги й організовує різноманітні заходи, часто у співпраці з іншими музеями, освітніми та культурними установами.
Адреса: 222 Іст Шоста вул. (між Другою та Третьою авеню) Нью-Йорк, НЙ, 10003. Тел.: 212-228-0110, факс: 212-228-1947, електронна пошта: info@ukrainianmuseum.org, інтернет-сторінка: www.ukrainianmuseum.org. Вступ: дорослі — $8, пенсіонери, школярі та студенти — $6, діти до 12 років — безкоштовно.

About Author

Meest-Online

Comments are closed.

Leave A Reply