Новини для українців всього свту

Monday, Sep. 27, 2021

Діва Марія Сина родила

Автор:

|

Січень 07, 2021

|

Рубрика:

Діва Марія Сина родила
Свята родина

Глави українських Церков не проти перенести Святвечір на 24 грудня, але…

Понад 60 % проти
Інна Кузнєцова, журналістка «Радіо Свобода», запитала митрополита Православної церкви України (ПЦУ) Епіфанія про те, коли ПЦУ святкуватиме Різдво не за юліанським календарем. «Загалом я не проти, але спираюся на думку наших віруючих. І ми знаємо чітко соціологію, яка показує, що понад 60 % українців проти святкування 25 грудня. І ми як Церква спираємося на своїх віруючих. Тому що ми лише утверджуємося як визнана помісна церква. Якщо ПЦУ перейде на новий календар, то відбудеться ще один розкол, — відповів він. — На державному рівні дехто можуть святкувати Різдво 25 грудня. Зокрема, в країні є римо-католики, котрі святкують Різдво за григоріанським календарем. І ніхто проти цього не заперечує. І держава затвердила цей день вихідним (16 листопада 2017 року Верховна Рада внесла зміну до Кодексу законів про працю України — проголосила 25 грудня святковим і неробочим днем. — Авт.)». 
«Для того, щоб українські православні перейшли до святкування Різдва 25 грудня, потрібен перехідний період, аби для цього дозріла і Церква, і вірні. Цей рух має відбуватися «з низів». І це питання часу. Воно відбудеться, але коли до цього підійде свідомо український народ, православні вірні і не лише православні, інші християни, адже це все взаємопов’язано між собою. Коли ми побачимо, що більшість готова, тоді ухвалять загальноцерковне рішення про перехід. Але ще буде потрібна просвітницька робота, — пояснив владика. Елладська та Румунська церкви свого часу перейшли на новий календар, але залишилася частина тих, хто святкує за старим стилем — їх називають «старостильниками».
І додав: «Ми говоримо про перенесення тільки Різдва Христового, але потрібно перенести всі святкування. Тоді Покрову будемо святкувати 1 жовтня, а не 14-го. Так само й інші свята, до яких звикли. Потрібно змінювати всю календарну систему, яка діє зараз в Церкві».
«Більшість із тих, хто активно обговорює перехід на григоріанський календар, не є практикуючими християнами, а відвідують храм кілька разів на рік. А ті, хто є справді практикуючими християнами, — проти перенесення. Як наслідок, якщо ми перенесемо святкування за григоріанським календарем, то побачимо, що храми будуть порожні 25 грудня, а 7 січня будуть повні», — також розповів митрополит.

Разом із братами
Із Блаженнійшим Епіфанієм в ефірі «Живого телебачення» погодився Блаженнійший Святослав, глава Української греко-католицької церкви (УГКЦ). «Це питання передусім повинні підіймати наші миряни, знизу. Якщо ініціатива календарного питання виходитиме згори, то це чинитиме ще додаткові розколи. Подібні календарні війни, зокрема, були у США після Другої Світової війни, — наголосив він. — Але якщо буде знизу така всенародна потреба, й ієрархи відчують, що це не провокуватиме додаткових поділів на місцевому рівні, тоді почнеться перехідний етап, експериментальний».
І пояснив: «Календарне питання в УГКЦ вирішують відповідно до місцевих потреб. До прикладу, я побував на першому єпископському служінні в Арґентині, там ніколи не було старого календаря. Там одразу, коли громада почала оформлятися, коли почали священники організовувати парафії, це одразу відбувалося за новим стилем».
Як писав «Міст», 2018-го перейшли на григоріанський календар парафії УГКЦ у Бельгії та Франції. 15 листопада ц. р. — в Нідерландах. 25 грудня — в Португалії.
Але патріарх Святослав вважає: «Ми з нашого боку, УГКЦ, хочемо це робити разом із нашими братами православними. Україна має свій особливий контекст, зокрема, екуменічний, традиційний, є певні історичні моменти, які все ж десь там підсвідомо сидять у наших серцях і це потребує не одноосібного, а всенародного, міжцерковного, екуменічного обговорення і руху».
Тим часом, за результатами опитyвaння, провeдeного 12-16 листопaдa ц. р. aґeнцiєю Fama, до повного пeрeходy святкyвaння Рiздвa на 25 грудня позитивно ставляться 53,7 % львів’ян. Торік таких було менше — 43 %. Ще 25,3 % нeйтрaльно ставляться до цього, 16,7 % — нeґaтивно, 4,4% — вaгaються з вiдповiддю.
Зокрема, позитивно ставляться до iдeї святкyвaння Рiздвa лише за григоріанським календарем 62,6 % грeко-кaтоликів і 46,2 % прaвослaвних. Але 7 січня 2021-го Різдво відсвяткують лише 69,7 % львів’ян. Торік таких було більше — 81 %.
Тільки 25 грудня його вже святкували 3,8 % львів’ян. Торік таких було 3%.
Натомість 21,2 % не лише вже зробили це 25 грудня, а й повторять 7 січня. І тільки 2,9 % узaгaлi не святкyвaтимyть.

Гарний символ
Святе письмо не повідомляє про те, якого дня з’явився на світ Христос. Щойно 431 року на Третьому Вселенському соборі ухвалили святкувати Різдво 25 грудня.
Петро Балога, директор Інституту богословських наук Непорочної Діви Марії, пояснив: «Цей день, 25 грудня, поступово почав закріплюватися, бо ця дата в юліанському календарі була визначена як день зимового сонцестояння, тобто як найкоротший день у році, і після нього дні починали збільшуватися, ставали світлішими — гарний символ приходу Христа у світ, щоб його «роз’яснити своєю присутністю».
«Цього дня більшість християн світу святкує Різдво Христове. Тому ця дата є також у певен спосіб об’єднуючою. Бо не знаючи точної дати народження Христа, треба вибрати якусь одну, щоб символічно в один день літургійно святкувати цю велику подію і цю велику Таємницю нашої віри», — вважає о. Балога.
Таке об’єднавче рішення вже ухвалила більшість православних церков — Албанська, Антіохійська, Болгарська, Елладська, Кіпрська, Константинопольська (крім Афонських монастирів), Олександрійська, Румунська (крім Бессарабської митрополії), Православна церква в Америці, Православна церква Чеських земель і Словаччини та Фінляндська. Натомість у січні Різдво святкує меншість православних Церков — Українська, Грузинська, Єрусалимська, Польська, Сербська, Румунська й Російська.
Але позаяк про це не відомо багатьом православним українцям, релігієзнавець Дмитро Горєвой зауважив: «Якщо зараз ПЦУ буде робити різкі кроки для святкування Різдва 25 грудня, цим може скористатися московська пропаганда Російської православної церкви (РПЦ). Від Москви можуть лунати меседжі, що, мовляв, ПЦУ не є справжньою Православною церквою, що вона йде на поступки католикам. Тобто, РПЦ лякатиме своїх вірних тим, що ПЦУ зреклася православ’я. Люди, котрі не тямлять у релігійних і богословських тонкощах, будуть цьому вірити. Тоді процес переходу з Української православної церкви Московського патріархату до ПЦУ може повністю зупинитися».

Відриваємося
Коли 13 листопада 1917 року тодішній депутат українського парламенту Віктор Уколов повідомив у Facebооk, що «група депутатів запропонувала святкувати Різдво двічі — 25 грудня і 7 січня», то констатував: «Відриваємося від «русского міра».
Але коли у Верховній Раді ухвалювали це рішення, її тодішній депутат Анатолій Матвієнко застерігав: «За цим криється розвал православ’я. Якщо ми це зробимо зараз, ми кидаємо кістку Москві, яка кричатиме, що ми заганяємо православну державу у католицизм».
Депутатка Вікторія Сюмар відпарирувала: «Москва завжди знайде тему, аби сказати, що в Україні не так. Це рішення, яке об’єднує українське суспільство. Українське суспільство різне — у ньому є греко-католики, протестанти, католики, і ми сьогодні ухвалюємо об’єднавче рішення, яке веде Україну у цивілізований нормальний світ».
А Петро Кралюк, голова Вченої ради Національного університету «Острозька академія», зауважив: «Коли, відповідно до юліанського календаря, православні та греко-католики мали б дотримуватися посту, то за григоріанським календарем настає Новий рік. Його бучно відзначають, панує всезагальна веселість. Про піст якось забувається. Потім люди різко згадують, що вони християни. Починають готуватися до Різдва, аби потім відсвяткувати його 7 січня».
«Юліанський календар, за який досі тримаються в нас православні, греко-католики та почасти протестанти, радше, є календарем «язичницьким», а не християнським. Варто нагадати, що він був запроваджений 1 січня 45 року до Різдва Христового язичником Юлієм Цезарем. Звідси й назва — юліанський. Григоріанський же календар запровадив християнин — Папа Григорій XIII 1582-го. Якщо ж не відступатимемо від старого, недостатньо точного, а до того ж іще й «язичницького» юліанського календаря, то й далі орієнтуватимемося на Москву й перебуватимемо в сфері «русского міра», — нагадав науковець.

Ігор Голод

About Author

Meest-Online

Comments are closed.

Leave A Reply