Новини для українців всього свту

Friday, Oct. 22, 2021

Чи святкуватимуть Великдень разом?

Автор:

|

Листопад 05, 2015

|

Рубрика:

Чи святкуватимуть Великдень разом?

листівка на Великдень

Глави різних Церков пропонують святкувати Великдень одночасно у квітні.

Уже наступного року?
Усі інформаційні агенції планети поширили новину релігійного порталу Coptic Solidarity про те, що Папа Римський Франциск 27 жовтня підтримав минулорічну пропозицію патріарха Коптської православної церкви Феодора II уніфікувати дату Пасхи так, аби християни різних конфесій святкували її одночасно. А також передали, що Феодор II прогнозує спільну Пасху вже наступного року — в другу неділю квітня, та нагадали, що раніше спільне відзначення Воскресіння Христового пропонували також патріархи Константинопольської й Антіохійської православних церков — Варфоломій I та Ігнатій Єфрем II відповідно.
Щоправда, прес-служба Святого престолу поки що не зробила жодних заяв із цього приводу. Втім, у червні ц. р. італійські газети Il Messaggero та Corriere della Sera цитували заявлене Папою Римським під час всесвітнього собору священнослужителів, що Католицька церква, за його словами, «з часів Павла VI була готова відмовитися від використовуваного зараз методу розрахунку дати Великодня та встановити фіксовану, яка б відзначалася в один день і в Римі, і в Константинополі, і в Москві».

«Мій — через тиждень»
Папа ще й нагадав тоді анекдот про непорозуміння між християнами — «Зустрічаються католик і православний і запитують: «Твій Христос вже воскрес? Бо мій — через тиждень». Італійські журналісти нагадали також, що про готовність змінити календар заявлялося ще під час понтифікату Папи Павла VI (1963-1978). А також додали, що це питання може стати темою обговорення на Всеправославному соборі 2016 року, й, на їхню думку, можливою єдиною датою може бути третя неділя квітня.
Натомість глава Синодального інформаційного відділу Української православної церкви Московського патріархату (УПЦ МП) — єпископ Ірпінський Климент (Вечеря), коментуючи новину про можливість уніфікувати дату Великодня, заявив: «Святкувати Пасху першого недільного дня після першого весняного повного місяця було визначено ще на зорі християнської Церкви, а саме на першому Вселенському соборі 325-го. Тому сьогодні Православна церква вважає за недоцільне переглядати цю дату. Разом із тим ми будемо раді рішенням, які приведуть християн до спільної дати святкування Великодня, згідно з рішенням першого Вселенського собору».
Що ж УПЦ МП є, по суті філіалом, Російської православної церкви (РПЦ), керівництво якої солідарне з Кремлем у його протистоянні решті світу. Однак, протиставляючи себе йому в Україні, де переміг Євромайдан, УПЦ МП здатне розтринькати всі залишки свого авторитету.

Винні календарі
А наразі в православних і греко-католицькій Церквах дата Пасхи вираховується за так званими олександрійськими пасхаліями, а в римо-католицькій і протестантській — за григоріанською. Рішення про пасхалії було прийняте на Першому Вселенському соборі в Нікеї 325 року, оскільки й до нього Пасху святкували у помісних Церквах у різні дні.
Відтак у Нікеї постановили, що олександрійський єпископ повідомлятиме дату Великодня щороку наперед. А 388-го щорічні послання олександрійських єпископів було замінено пасхаліями, які охоплювали значно більшу кількість років.
Укладені вони згідно з юліанським календарем, якого дотримуються православні та греко-католицька Церкви. Натомість Римо-католицька церква перейшла 1582-го на новий календар, запроваджений папою Григорієм XIII і названий відтак григоріанським.
Згідно з ним весна починається раніше за юліанський (у період із 1900-го по 2099 рік — на 13 днів), унаслідок чого й виникає різниця в датах святкування Великодня. Щоб уникнути її представники католицької, православної та протестантської Церков прийняли 1997-го у сирійському місті Алеппо документ, у якому наголосили, що найприйнятнішим способом обчислення дати святкування Пасхи було святкування Великодня у першу неділю після повного місяця після весняного рівнодення.

«Поки що лише наміри»
Але, як розповів Анатолій Бабинський, експерт із питань релігії, алеппський документ так і залишився декларацією про наміри й не отримав практичного застосування. «Ніхто нічого в цьому напрямку не робив. Але час від часу ці розмови починаються, адже Воскресіння Христове — це велике свято, яке треба відзначати в один день», — наголосив релігієзнавець.
Анатолій Бабинський також вважає, що хоч Папа Франциск й заявив, що християни повинні прийти до однієї дати святкування Пасхи, і що він відкритий для того, аби цю дату знайти, проте це поки що лише наміри шукати порозуміння. «Немає згоди щодо конкретної дати», — пояснив експерт. Щоправда, водночас він констатував: «Є добра воля, щоб знайти таку дату між західною і східними Церквами».
Але при цьому зауважив: «Наразі невідомо й те, за яким принципом визначатимуть день святкування Великодня. Найімовірнішими є два варіанти: фіксований день, наприклад, друга неділя квітня, або ж спільна для всіх християнських Церков формула, за якою вираховуватимуть щороку нову дату святкування Пасхи. Зараз розбіжності між «західним» і «східним» Великоднем можуть сягати п’яти тижнів. Хоча були й випадки, коли дата святкування збігалася. Зокрема, 2014 року і католики, і православні святкували Пасху 20 квітня».

«Це питання не одного дня»
Релігієзнавець Тарас Антошевський також наголосив, що «просто домовитися про спільну дату святкування лідери Церков не можуть». За його словами, «це питання не одного дня — має бути підписаний відповідний документ, до нього має йти підготовча робота, але наразі такого документу немає».
Анатолій Бабинській також переконаний, що процес пошуку спільної дати святкування Великодня може зайняти кілька років. Утім, навіть якщо лідери світових християнських Церков дійдуть консенсусу, це не означатиме, що українські Церкви одразу ж приймуть спільну нову дату святкування Великодня.
Експерт пояснив, що Українська православна церква Київського патріархату (УПЦ КП) та Українська автокефальна православна церква (УАПЦ) не підпорядковуються Вселенському патріарху Варфоломію I, оскільки «вони є так званими неканонічними, тому що не входять до списку визнаних православних Церков світу». Відтак, вони самі вирішуватимуть, чи приймати спільну дату святкування Великодня. «Київський патріархат, якщо б це підтримав Константинополь, міг би зробити такий жест і приєднатися до «цивілізованішого» православ’я», — вважає експерт.
Проте архієпископ Євстратій (Зоря), секретар Священного Синоду УПЦ КП, не вбачає потреби в спільному святкуванні Великодня. На своїй сторінці у Facebook він наголосив, що «досвід попередніх змін у календарі доводить, що ця реформа обов’язково призведе до нового календарного розколу — на старо- і новопасхальників». «Тому, як це не прикро, всі християни так і не будуть святкувати в один день», — переконаний владика.

«Навряд…»
«Досягнення згоди між західною та близькосхідними Церквами автоматично не зобов’язує й Українську греко-католицьку церкву змінювати дату святкування Великодня. УГКЦ також могла б це підтримати. Але якщо в Україні православні не перейдуть, то УГКЦ також навряд чи зробить це. Бо в Україні чимало багатоконфесійних сіл, часто в одній сім’ї сповідують різні конфесії. Тому посилювати розділення вони не наважаться», — пояснив п. Бабинський.
Крім того, УПЦ МП, яка підпорядкована РПЦ і, по суті, є її київською митрополією, найімовірніше, не прийме нововведення. «Навіть якщо буде знайдено спільну дату між західною Церквою та Церквами Близького Сходу, імовірно, що РПЦ не приєднається до цього. Тоді й УПЦ МП не пристане на нову дату», — вважає експерт.
Він також зазначив: «Зміни в датах святкування Пасхи жодним чином не вплинуть на святкування Різдва, яке є нерухомим святом. Різдво завжди святкується 25 грудня, навіть в Україні. У нас Різдво виходить у січні, але в церковному календарі це — 25 грудня, бо — це старий стиль. Дата святкування Великодня вираховується за складними формулами, жодним чином із Різдвом не пов’язаними».

Ігор Голод

About Author

Meest-Online

Comments are closed.

Leave A Reply