Новини для українців всього свту

Wednesday, Sep. 18, 2019

За крок до розколу

Автор:

|

Лютий 23, 2012

|

Рубрика:

За крок  до розколу

В Українській православній церкві Московського патріархату (УПЦ МП) посилюється протистояння, причиною якого є боротьба за керівництво Церквою й фактично за те, яким буде її майбутнє. Формальним приводом для початку конфлікту став стан здоров’я незмінного починаючи з 1992-го глави УПЦ МП митрополита Володимира Сабодана (на фото), який із листопада минулого року перебуває на лікуванні після операції.

Однак хвороба Блаженнійшого лише загострила проблему, яка існує в Церкві вже не один рік: це — протистояння між тими, хто є прихильником беззастережного зв’язку з Російською православною церквою (РПЦ), і тими, хто посідає більш помірковану позицію або й узагалі вважає за потрібне домагатися ширшої автокефалії УПЦ МП.

Події останніх днів уже не залишають сумнівів щодо того, що частина ієрархів Церкви готова піти всупереч волі митрополита Володимира. Предстоятель УПЦ МП скасував рішення митрополита Одеського й Ізмаїльського Агафангела зібрати Священний синод, на якому, за неофіційною інформацією, могли бути внесені зміни до статуту УПЦ МП. Зокрема, ці пропозиції передбачали право патріарха РПЦ Кирила затверджувати призначення ієрархів української Церкви. Митрополит Володимир у спеціальному листі на адресу Священного синоду вказував, що скликати засідання має право лише він особисто, і наголосив, що вважає таке зібрання за недоцільне.

Проте Василь Анісімов, керівник прес-служби

УПЦ МП, повідомив, що зустріч архієреїв Церкви таки відбудеться. За цими впертими спробами Агаф­ангела зібрати Священний синод релігієзнавці вбачають присутність його власних інтересів: як уважають експерти, митрополит Одеський і Ізмаїльський претендує на місце глави УПЦ. Менш ніж два тижні тому спеціальний представник Київської митрополії вилучив у митрополита Агафангела печатку УПЦ МП, яку той утримував у себе, як наголошував митрополит Володимир, незаконно.

Засідання синоду в Києво-Печерській лаврі, усупереч закликам глави УПЦ МП митрополита Володимира, таки відбулося 21 лютого. Синод ухвалив рішення про звільнення архієпископа Переяслав-Хмельницького та Вишневського Олександра (Драбинка) із посади голови Відділу зовнішніх церковних зв’язків (ВЗЦС) і головного редактора офіційного сайту УПЦ МП, а також вивів його зі складу постійних членів синоду.

Питання про діяльність архієпископа Олександра було порушене у зв’язку з тим, що «його деструктивні дії та негідна поведінка, інтриґанство та спосіб життя сіють смуту й пі­дозри серед єпископату та духівництва, породжують велику спокусу серед віруючих УПЦ», ідеться в рішенні Синоду.

У документі зазначено, що архієпископ Олександр у ефірі світських загальнонаціональних медіа «відкрито виступає з критикою рішень вищої церковної влади, штучно протиставляючи Священний синод УПЦ її предстоятелеві». «Він дозволяє собі недвозначно паплюжити своїх побратимів-архіпастирів, членів Священного синоду УПЦ, організовує публікацію в антицерковних ЗМІ суворо конфіденційних церковних документів, призначених для ознайомлення виключно членами Священного синоду», — підкреслили члени синоду.

Таким чином, архі­єпископ Олександр, позбувшись двох посад, залишається секретарем глави УПЦ МП митрополита Володимира. Священний синод також призначив головою ВЗЦС ректора Київських духов­них академії та семінарії архі­єпископа Бориспільського Антонія, а голов­ним редактором сайту

УПЦ МП — протоієрея Ґеорґія Коваленка з підпорядкуванням його діяльності керівникові справами УПЦ МП архієпископу Білоцерківському й Богуславському Митрофану.

Речники Церкви запевняють, що жодного конфлікту серед ієрархів немає. «Церква весь час каже одне, а люди про Церкву кажуть інше. Насправді все пояснюється однією бідою: хворобою Блаженнійшого. Це ж очевидно, що він сам і документів не читає, і без сторонньої допомоги не їсть», — заявив

о. Анісімов, заперечивши цим твердження інших наближених до предстоятеля Церкви священиків, які запевняють, що стан здоров’я митрополита покращується.

Менш відвертим був Ґеорґій Коваленко, прес-секретар самого митрополита Володимира. Проте й він відкидає будь-які розмови про боротьбу за владу. «Не плутайте віртуальної реальності Інтернету з реальним церковним життям. У Церкві все спокійно. Хоча, на жаль, у нас, окрім Інтернету, є ще більш швидке та дивовижне джерело поширення інформації — «баба бабі сказала». Йому треба довіряти ще менше, ніж Усесвітній мережі. Усі розмови про узурпацію церковної влади синодом або про усунення предстоятеля від справ — не більше, ніж плітки», — наголосив о. Коваленко.

Проте в експертному середовищі вважають, що такі заяви речників

УПЦ МП — звичайні намагання не виносити з хати сміття. «Останні події в УПЦ (МП) свідчать не тільки про зацікавлення різних ієрархів у тому, щоби перебрати естафету керівництва Церквою. Головним при цьому є курс

подальшого розвитку

УПЦ МП: збереження її певної самостійності чи більша залежність від Московського патріархату», — зауважив Олександр Заєць, голова правління Інституту релігійної свободи.

А доктор філософських наук Віктор Єленський указує на те, до чого може призвести конфлікт в

УПЦ МП. «У Церкві триває боротьба за владу, це — корпоративний конфлікт, який може мати серйозні наслідки в майбутньому. Ідеться про те, чи залишиться Церква цілісною, чи не відбудеться ще більшого поділу або навіть розколу. Про це, до речі, колись попереджав сам глава Церкви Володимир. Він казав, що різкі рухи можуть призвести до розколу й до розпорошення єпархій по різних юрисдикціях», — повідомив

п. Єленський.

Митрополит Агафангел (у миру — Олексій Саввін) належить до тих, хто сповідує необхідність зближення з РПЦ. Він є провідником ідей глави Російської православної церкви Кирила в Україні, а також обстоює запропоновану ним концепцію «Русского міра», до якого, за версією керівника РПЦ, має належати й Україна.

Іще 2009 року він казав про недоцільність автономії УПЦ. «Виступати за автокефалію УПЦ — означає бути на боці ворогів і недоброзичливців православ’я. Тому потрібно чітко заявити: єдність УПЦ із Церквою-матір’ю — РПЦ — є непорушною й незмінною істиною. Будь-яка спроба відділення від РПЦ завжди буде богопротивним розколом», — підтримав його митрополит Агафангел.

Водночас, Віктор Єленський констатує, що тих, хто бажає повного відділення від РПЦ і автокефалії, в українській Церкві надто мало. Фактично єдиний, хто відкрито про це заявляє, — митрополит Черкаський і Канівський Софроній. Назагал, більшість священників уважає, що нинішній статус УПЦ є оптимальним.

 Юстина Зарваниця

About Author

MiCT

Comments are closed.

Leave A Reply

Loading...