Посилках з США в Україну

Новини для українців всього свту

Wednesday, Feb. 21, 2018

Приборкали єдиний український телеканал, який суперечив владі

Автор:

|

Травень 01, 2013

|

Рубрика:

Приборкали єдиний український телеканал, який суперечив владі

Менше, аніж за тиждень, було «поставлено на коліна» єдиний у Києві телевізійний канал, не підпорядкований владі чи її сателітам.

Більш ніж підозріло
В Україні, де більшість засобів масової інформації (ЗМІ) належить тим, хто входить до владної верхівки або остерігається заперечувати їй, про те, що відбувається на телеканалі ТVі, розповідають обережно, уникаючи навіть натяку на стосунок до них Партії реґіонів (ПР), почесним головою якої є президент Віктор Янукович. Натомість, лондонська газета The Financial Times не сумнівається: «телеканал ТVі став жертвою непрозорого ворожого поглинання», бо був «останнім бастіоном для опозиційного голосу народу».
Британське видання вважає, що «за останніми подіями на ТVі стоїть хтось із правлячої в Україні ПР». Юлія Мостова, головний редактор київської газети «Дзеркало тижня. Україна», теж наважилася стверджувати, що «метод «упровадження» нового власника й швидкість, із якою ім’я нового керівника телерадіокомпанії (ТРК) було внесене до Єдиного державного реєстру, не залишають сумнівів: без влади тут не обійшлося».
А раптова зміна власника та керівництва ТVі й справді відбулася більш ніж підозріло. 23 квітня в офіс телеканалу ввірвалося приблизно 30 невідомих чоловіків, які зачинилися зсередини та не впускали журналістів на роботу. Невдовзі сайт ТVі повідомив, що його новий власником став американський бізнесмен з Одеси Олександр Альтман. А генеральним директором — журналіст Артем Шевченко, який раніше вів на ТVі програму журналістських розслідувань «Знак оклику!»
Попередній власник ТVі — колишній топ-менеджер російської нафтової компанії «ЮКОС» Костянтин Кагаловський, який після знищення її владою РФ утік зі своєї батьківщини, звинуватив п. Альтмана в підробці документів і рейдерському захопленні. Але ані п. Кагаловського, ані тепер уже колишнього гендиректора ТVі Наталію Катеринчук очолювана Олегом Радченком охорона ТРК у офіс не впустила.
Нове керівництво ТVі пояснило, що п. Кагаловський нібито планував продати телеканал бізнесменам, пов’язаним із владою. Та позаяк воно не навело переконливих доказів на користь цього звинувачення, а також запровадило цензуру — не допустило в ефір низку програм і звільнило ведучого проекту «Проти ночі» журналіста Павла Шеремета, – його колеги об’єдналися в профспілку, оголосили страйк і зажадали припинення рейдерського захоплення ТРК, встановлення правоохоронцями законності зміни його власників і керівництва та розірвання трудового договору з п. Шевченком і п. Радченком. А також відмовилися укласти новий трудовий договір, який їм запропонував п. Альтман.

Дивний опозиціонер
Однак несподівано на бік нового власника телеканалу став депутат з опозиційної парламентської фракції «Батьківщина» Микола Княжицький, який до обрання у Верховну Раду був генеральним директором і ведучим ТVі. Він не лише запевнив, що зміна власника й керівництва телеканалу відбулася законно, а й звинуватив п. Кагаловського в намірі продати ТVі.
Щоправда, спершу стверджував, що п. Кагаловський планує збути телеканал колишньому голові Служби безпеки України Валерію Хорошковському та куму президента Російської Федерації (РФ) Володимира Путіна й екс-керівнику Адміністрації президента Леоніда Кучми Вікторові Медведчуку, а потім запевняв, що покупцем мала бути російська компанія «Газпром». Екс-гендиректора телеканалу п. Катеринчук п. Княжицький звинуватив у підробці його факсиміле, яке вона нібито використовувала для фальсифікації документів. А вже згаданого п. Шеремета назвав агентом Федерального бюро розслідування… РФ. Утім, доказів на підтвердження цих закидів теж не навів.
Тим часом незалежні ЗМІ нагадали про те, що під час Помаранчевої революції п. Княжицький узяв бік Кучми. А також називав своїм другом першого заступника секретаря Ради національної безпеки й оборони України (і колишнього працівника Комітету державної безпеки СРСР) Володимира Сівковича. Утім, автор резонансних розслідувань із київського інтернет-видання «Українська правда» Сергій Лещенко не лише назвав п. Княжицького «тінню Володимира Сівковича», а й повідомив, що «Олег Радченко, який відіграв ключову роль в усуненні Кагаловського, виявився кумом Сівковича».
«Але знайомі Альтмана, опитані «Українською правдою», дають однозначну характеристику: він, на відміну від Кагаловського, не має коштів для підтримки каналу», — поінформував також п. Лещенко, більш ніж натякаючи на те, що новий власник ТVі є, радше, підставною особою.
Відтак, журналіст резюмував: «Тому єдине, що залишатиметься новим «власникам» ТVі після усунення Кагаловського, — це шукати новий «дах», який не просто зніме юридичні питання, а й регулярно наповнюватиме касу збиткового медіа. Зараз цю роль на українському медіа-ринку може виконати лише два активних гравці — група «РосУкрЕнерґо» та Сім’я (так називають в Україні оточення її президента. — Ред.)».

Зіпсовано імідж опозиції?
Тож не дивно, що після оприлюднення інформації, котра неабияк скомпрометувала депутата з фракції «Батьківщина», її голова Арсеній Яценюк закликав п. Княжицького «вийти з корпоративного конфлікту навколо телеканалу ТVі», щоби «дати можливість власникам остаточно поставити крапку в питанні власності на цей телеканал, а журналістам — захистити свої права й право одного з незалежних телеканалів говорити правду в Україні». А один із «польових командирів» Помаранчевої революції Юрій Луценко констатував, що «знову зіпсовано імідж опозиції, депутат якої Княжицький освятив розгром каналу».
Опозиційна партія УДАР погодилася з п. Луценком, констатувавши: «Дії нового керівництва ТVі свідчать про знищення телеканалу в тому форматі, у якому він працював як один із небагатьох незалежних ЗМІ, що подавав неупереджену інформацію. За нібито господарським конфліктом не приховати дій і мети знищити ТVі як канал, що заважає владі пропагувати міфічне «покращення». За нецивілізованою зміною керівництва далі йде спроба змінити творчий колектив, який працював за журналістськими стандартами. Тому всі запевнення про продаж каналу іноземним бізнесменам і відсутність політичного підґрунтя не викликають довіри. Ситуація довкола телеканалу стала й своєрідною люстрацією окремих журналістів і менеджерів, зокрема колишніх».
І хоч серед тих колишніх п. Княжицького не згадано, саме він брав якнайактивнішу участь у скандалі навколо ТVі. Тож учасники обговорень публікацій на сайтах різних ЗМІ вимагають від нього скласти мандат депутата.
Тим часом журналісти-страйкарі з ТVі (а їх – 31), після того як їхні вимоги були проігноровані новим керівництвом, котре вже почали набирати їм заміну, написали заяви про звільнення. А голова їхнього профкому Мустафа Найєм запенив: «Ми з колегами, які вийшли з телеканалу ТVі, у тому числі з тими, котрі раніше працювали на інших каналах, будемо робити новий проект. І він буде справді прозорим, тому що там не буде олігархів, це буде інтернет-проект, у якому ми самі робитимемо свою роботу».

Ігор Голод

Коментарі експертів
Вікторія Сюмар, виконавчий директор Інституту масової інформації:
— Формально все виглядає як бізнес-конфлікт у середовищі власників. Але є підозра, що це — не господарський конфлікт, і за діями п. Альтмана стоять люди, які мають політичний інтерес до ТVі. Після того, як кабельні оператори вимкнули канал із мережі, він утратив левову частку аудиторії. Вартість реклами на ньому знизилася, доходи впали.
Навіщо п. Альтману канал, який потребує значних інвестицій? Є версія, що перед владою стоїть завдання максимально зачистити редакційну політику ТVі від розслідувань щодо теми «Межигір’я» й економічних монополій «Сім’ї». Раптово змінювати редакційну політику — ризиковано. Тому влада вирішила не купувати канал напряму, а поступово змінити.
Друга версія: попередній власник планував продати ТVі бізнесменам, пов’язаним із владою. Тому канал вирішили врятувати. Зараз почнеться війна документів. У ній переможе той, хто має більше можливостей співпрацювати з Адміністрацією президента. Оскільки Артема Шевченка швидко зареєстрували як офіційного гендиректора каналу — це саме він. Практика свідчить, що призначення таких керівників відбувається тимчасово. Він візьме на себе весь негатив, пов’язаний із розшматуванням трудового колективу, можливими незаконними звільненнями, а потім і його звільнять.

Юрій Лукінов, голова Незалежної медіа-профспілки України:
— Якщо ТVі і далі буде в ефірі, як про це запевняє нове керівництво, то це вже буде інший канал, який не матиме довіри глядачів.

About Author

Meest-Online

Comments are closed.

Leave A Reply

Loading...