Tuesday, Jun. 2, 2020

Зафіксували незвичайні сигнали з глибокого космосу

Лютий 26, 2020

Зафіксували незвичайні сигнали з глибокого космосу

Кілька тисяч років тому стародавні цивілізації на Землі поклонялися Сонцю. Джерело світла, тепла і життя з’являлося і зникало щодня, завдяки чому його порівнювали з божеством. За цей час ми усвідомили, що одній зі численних зірок в галактиці Чумацький шлях байдуже на релігійний культ, який створили довкола неї обмежені земляни.
Натомість учені вигадали, як отримати максимальну вигоду від електромагнітного випромінювання Сонця, і нещодавно навіть зробили перші детальні світлини його поверхні. Нашим новим божеством стали незрозумілі джерела найпотужнішої енергії з глибокого космосу. Тепер ми вважаємо, що найпотужнішим об’єктом у всіх галактиках є чорні діри, і вивчаємо їхніх «апостолів» у вигляді різних нейтронних зірок, квазарів, пульсарів, магнетарів тощо.
Проте існує щось таке, на що ми навіть 2020-го споглядаємо майже мов жителі Геліополя на Сонце. Це «щось таке» називається стрімким радіовипромінюванням (FRB), і нещодавно астрономи вперше виявили незвичайні поміж цих космічних імпульсів.
Група астрономів з радіоастрофізичної обсерваторії Домініон на південному заході Канади опублікувала дослідження, згідно з яким вони вперше в історії виявили періодичні стрімкі радіовипромінювання з глибокого космосу.
Зацікавленість до цього явища підігріває те, що подібні радіовипромінювання відкрили відносно нещодавно — наприкінці 2000-х — і науковці лише намагаються з’ясувати, що може бути його джерелом. Виявлення перших радіохвиль з періодичним ритмом може ще більше заплутати астрономів або, навпаки, стати ключем до розгадки цього незвичайного явища.
У дослідженні йдеться, що в період із 16 вересня 2018-го по 30 жовтня 2019 року астрономи зафіксували 28 випромінювань, які спершу надходили в чотириденному фазовому вікні, а згодом їхня періодичність збільшилася до 12 днів. Кінцевий синхронний цикл радіохвиль встановили на показнику 16,35 дня. «Прилад працював упродовж більшої частини цього інтервалу часу з номінальною чутливістю; однак видно, що сплески виявляються тільки у вузькому інтервалі з вказаною періодичністю. Ми робимо висновок, що це перша виявлена періодичність будь-якого виду в джерелах типу FRB», — пишуть автори відкриття.
Канадські астрономи назвали виявлене джерело радіосплесків FRB 180-916. J0158 +65, воно розташоване на відстані приблизно за 500 млн світлових років від Землі в галактиці SDSS J015800.28 + 654-253,0. Цей «міжгалактичний метроном» виявили за допомогою інтерферометричного радіотелескопу Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment (CHIME). Він має чотири антени і тисячі радіоприймачів, які приймають радіохвилі від водню в частотному діапазоні 400-800 МГц. Дані зі 100-метрового нерухомого телескопа отримує спеціально розроблений суперкомп’ютер, який має 1 тис. графічних процесорів. Пристрій може опрацьовувати один терабайт даних за секунду.
Спершу за допомогою CHIME планували шукати не менш загадкову темну енергію, яка відповідає за розширення Всесвіту. Хоча періодичні швидкі радіосплески стали не менш цікавим відкриттям. Унікальність швидких періодичних радіосплесків також полягає в тому, що це найближче до нас джерело такого випромінювання.
Першим зареєстрованим стрімким радіосплеском став FRB 10-724, який виявили неподалік Малої Магелланової Хмари на відстані 3 млрд світлових років від Землі. Це був поодинокий спалах. За кілька років аналогічні сплески (FRB 150-418) виявили в сузір’ї Великого Пса на відстані в 5,6 млрд світлових років. А останніми стали FRB 180-924, розташовані за 4 млрд світлових років від Землі в сузір’ї Журавля.