Saturday, Aug. 15, 2020

Телескоп ESO спостерігає народження планети

Червень 22, 2020

Телескоп ESO спостерігає народження планети
Диск навколо молодої зірки AB

Спостереження «дуже великим телескопом» VLT Європейської південної обсерваторії (ESO) дали яскраве свідчення народження планетної системи. В щільному газопиловому диску навколо молодої зірки AB Візничого астрономи помітили специфічну спіральну структуру з вигином, який вказує на можливе місце розташування планети, що народжується. Спостережена особливість може бути першим прямим свідченням появи новонародженої планети.
Ширококутна панорама області неба в сузір’ї Візничого, де лежить зірка AB Aur, складається з полів цифрового огляду неба Digitized Sky Survey 2. «Вже знайшли тисячі екзопланет, але про те, як вони утворюються, відомо дуже мало», — розповідає Ентоні Боккалетті, керівник дослідження з Паризької обсерваторії в Медоні (Франція). Астрономи знають, що планети народжуються, коли в пилових дисках навколо молодих зірок, таких як AB Візничого, конденсуються холодний газ і пил. Нові спостереження з телескопом VLT ESO встановили найважливіші деталі, які допоможуть ученим краще зрозуміти цей складний процес.
«Щоб спіймати момент формування планет, нам необхідно спостерігати дуже молоді зірки», — пояснює д-р Боккалетті. Але досі астрономам не вдавалося отримати такі зображення дуже молодих протопланетних дисків, чіткість і глибина яких дозволяла б зареєструвати «вигин», що позначає місце можливого утворення новонародженої планети.
На нових світлинах зірки AB Aurigae, розташованої за 520 світлових роках від Землі в сузір’ї Візничого, навколо зірки виявили ефектну спіральна газопилову структуру. «Спіралі такого вигляду свідчать про присутність у диску новонароджених планет, які розштовхують газ, створюючи в диску збурення у формі хвилі, щось на кшталт сліду, який човен залишає на воді озера»,— пояснює Еммануель Ді Фолько з Лабораторії астрофізики в Бордо (Франція), котрий брав участь у дослідженнях. Коли планета обертається навколо центральної зірки, ця хвиля набуває форми спірального рукава. Ділянка дуже яскравого жовтого «перегину» неподалік від центру нового зображення AB Візничого, розташована від материнської зірки приблизно на тій же відстані, на якій Нептун від Сонця, одне зі збурень, де, на думку дослідників, і формується планета.
Перші свідчення процесу утворення планет навколо цієї зірки виявили кілька років тому в ході спостережень системи AB Aur з Великою Атакамською міліметровою/субміліметровою антенною решіткою ALMA, партнером із експлуатації якої є ESO. На отриманих із ALMA зображеннях біля зірки, у внутрішній частині диска помітили дві спіральні газові гілки. 2019-го і на початку 2020 року д-р Боккалетті зі соратниками з Франції, Тайваню, США та Бельгії встановили мету отримати чіткіше зображення за допомогою приймача SPHERE, змонтованого на телескопі VLT ESO в Чилі. Знімки, виконані з інструментом SPHERE, виявилися найбільш глибокими та детальними зображеннями системи AB Візничого з усіх, отриманих дотепер.
Використовуючи потужну оптичну систему SPHERE, астрономи змогли помітити слабке світіння мікроскопічних пилових зерен і випромінювання внутрішньої частини диска. Вони підтвердили присутність спіральних гілок, вперше зареєстрованих на ALMA, і виявили іншу чудову деталь, «вигин», що вказує на те, що в диску відбувається утворення планети. «Такий вигин передбачають деякі теоретичні моделі формування планет, — розповіла Анна Дютру, співавторка роботи а також працівниця LAB. — Він позначає точку з’єднання двох спіральних гілок — однієї, що закручується досередини орбіти планети, й іншої, що розкручується назовні. А сполучаються ці спіралі в точці утворення планети. Тут відбувається акреція газу та пилу з диску на планету, що формується, й її подальше зростання».
Зараз ESO будує 39-метровий «надзвичайно великий телескоп», який на новому рівні продовжить передові дослідження позасонячних планет, які проводять із ALMA та SPHERE. Як зазначив д-р Боккалетті, цей надпотужний телескоп дозволить астрономам отримувати детальніші зображення планет у процесі їхнього народження. «Ми зможемо безпосередньо і точніше оцінити внесок динаміки газу в утворення планет», — запевнив він.
Раніше «Міст» повідомляв, що знайшли планету, дуже схожу на Землю.