Wednesday, Aug. 21, 2019

На прикладі чорної діри перевірили теорії відносності Ейнштейна

Липень 31, 2019

На прикладі чорної діри перевірили теорії відносності Ейнштейна

Використовуючи космічний телескоп Hubble, який контролює NASA й Європейська космічна аґенція, міжнародна команда астрономів виявила неочікуваний закручений диск матерії навколо чорної діри, яка розташована в центрі спіральної галактики NGC 3147. Вона розташована приблизно за 130 млн світлових років від Землі.
Тьмяні галактики на кшталт NGC 3147 зазвичай містять не достатньо матерії, щоб навколо чорної діри в їхньому центрі утворювався диск, який поступово засмоктує в неї. Однак, диск, який виявили вчені, нагадує той, який зазвичай спостерігався у більших і активніших галактиках. «Це такого ж типу диск, який ми бачили в об’єктах, яскравіших в тисячу чи навіть 10 тис. разів, — запевнив астроном Стефано Бірнчі, автор дослідження. — Прогнози сучасної моделі для слабких галактик, вочевидь, виявилися хибними».
Команда проаналізувала дані, зібрані телескопом Hubble про чорну діру, маса якої у 250 млн разів перевищує масу Сонця. Вони виявили, що диск матерії навколо неї обертається зі швидкістю, яка дорівнює 10 % швидкості світла.
За словами дослідників, їхні спостереження дали їм унікальну можливість перевірити дві теорії відносності Альберта Ейнштейна, які вважаються ключовими у сучасному розумінні Всесвіту. Оскільки цей диск матерії глибоко втягнутий у потужне гравітаційне поле чорної діри, то світло, яке надходить від нього, викривляється. «Ми ніколи не бачили, щоб загальна і спеціальна теорії відносності спостерігалися одночасно і так чітко», –—заявив Марко Чіаберґе, співавтор дослідження.
Крім цього, американські астрономи виявили дві надмасивні чорні діри, які перебувають на шляху до злиття. Вони розташовані за 2,5 млрд світлових років від Землі, і відкрити їх вдалося також за допомогою комп’ютерного телескопа Hubble. Дві чорні діри будуть наближатися одна до одної, випускаючи величезні хилитання в просторі-часі, відомі як гравітаційні хвилі, які можна відчути навіть на Землі. Дослідження описує дві надмасивні чорні діри, які мають масу у 800 млн разів більшу за наше Сонце. Галактика з чорними дірами, SDSS J1010+1413, привернула увагу астрономів своєю дивовижною яскравістю. Вважають, що чорні діри будуть обертатися одна навколо іншої доти, доки не зіткнуться. Науковці намагаються встановити, скільки часу займе процес злиття чорних дір і чи возз’єднаються вони взагалі. Дехто з фахівців тримається теорії, що чорні діри після досягнення відстані між ними в 1 пса (3,2 світлового року) обертатимуться нескінченно.