Friday, Aug. 23, 2019

Чумацький шлях пронизує велика «дірка», як після гарматного пострілу

Червень 05, 2019

Чумацький шлях пронизує велика «дірка», як після гарматного пострілу
Чумацький шлях

У зіркових потоках нашої галактики виявили роздерту «дірку», яку, можливо, спричинили величезні згустки темної матерії. Коли велика галактика поглинає дрібну галактику або кульове скупчення, вони закручуються навколо її центру, перетворюючись в розтягнуті гравітацією зоряні потоки.
У Чумацькому Шляху відомі десятки таких об’єктів, колишніх скупчень і карликових галактик. Один із найдовших — потік GD-1, і можна було б очікувати, що в лінії, в яку витягнулися його зірки, буде лише один «пробіл» — місце зі зниженим числом світил, вихідна точка, звідки вони почали розбігатися.
Однак астрономи Гарвард-Смітсонівського центру астрофізики виявили, що у зоряного потоку є, як мінімум, ще один, раніше невідомий проміжок, причому в його околицях розподіл зірок порушений, утворюючи щось на кшталт зубця. Все виглядає так, немов GD-1 пробив колосальний «снаряд» — невідомий об’єкт, який залишив розірвану «рану».
Про це в своїй доповіді Американського фізичного товариству розповіла в Денвері Ена Бонак. «Ми не можемо пов’язати цей «снаряд» із жодним спостережуваним об’єктом, який випромінює енергію, — зазначила вона. — Він набагато масивніший за зірки, нарівні мільйона сонць. Зірок такої маси не існує, це можна виключити. А якщо це чорна діра, то вона повинна бути надмасивною чорною дірою — на кшталт тієї, що розташована у центрі нашої галактики».
Однак присутність другої велетенської чорної діри астрономи напевно б помітили, як спостерігають численні ефекти надмасивної чорної діри Стрільця А*. «Швидше за все, «рани» зоряному потоку могли завдати щільні масивні згустки темної матерії», — вважає вчена.
Ця таємнича форма речовини не вступає ні в один із видів взаємодій, крім гравітаційної. Її неможливо побачити, але вона справляє визначальний вплив на зростання й еволюцію галактик і великомасштабної структури Всесвіту. Згусток темної матерії розмірами від 30-65 світлових років цілком міг пробити проломи в зоряному потоці. Зрозуміло, що не можна повністю відкинути можливість того, що «снаряд» все ж був особливо щільним скупченням зірок і його просто не вдається ідентифікувати.