Friday, Aug. 17, 2018

Сонечка-арлекіни захоплюють світ!

Травень 30, 2013

Сонечка-арлекіни захоплюють світ!

Азіатських сонечок Harmonia axyridis, яких у літературі іноді називають арлекінами, завезли до Європи для контролю над популяцією попелиці. Теоретично вони можуть пожирати до 200 шкідників на день. Однак учені з Інституту хімічної екології товариства Макса Планка зазначають, що комахи погано впоралися з поставленим завданням: замість того, щоби допомагати людині, вони почали винищувати своїх родичів — європейських сонечок — і безконтрольно розмножуватися на території Європи та Північної Америки.

Як зброю арлекіни використовують паразитів — гриби мікроспоридії, смертельні для їхніх побратимів. Самі ж прибульці з Азії мають дуже сильну імунну систему. У рідинах їхніх організмів міститься потужний природний антибіотик гармонін, а також антимікробні пептиди. Це дає їм змогу впоратися з атакою хвороботворних бактерій краще, ніж це роблять їхні родичі.
«У гемолімфі арлекінів мікроспоридії перебувають у неактивному стані. Того, як таке можливо, ми поки що не знаємо. Але щойно інші сонечка зазіхають на їхні яйця або личинки, паразити активізуються й атакують організм супротивника», — розповів Хейко Вогель, працівник інституту.
Для того, щоби підтвердити, що саме мікроспоридії знищують суперників азіатських сонечок, науковці провели експеримент. Вони витягли з організму арлекіна трохи гемолімфи та ввели її в сонечко іншого виду — C. septempunctata, комаха у підсумку загинула.
Тоді дослідники вирішили розглянути гемолімфу комах під мікроскопом. Виявилося, що в ній міститься незліченна кількість спор мікроспоридії, кожна з яких не перевищувала за розмірами один гемоцит (аналог до лейкоциту в комах). Про це відкриття д-р Вогель і його колеги написали в прес-релізі.
Низка досліджень, проведених за кілька останніх років, показала, що чисельність європейських сонечок справді скорочується. У Великій Британії вчені зафіксували зникнення восьми видів. Схожа ситуація – також у Швейцарії та Бельгії.
За словами науковців, зупинити це «нашестя» буде дуже складно. Так, Гелен Рой із британського Центру екології та гідрології зазначає, що дослідження німецьких колег не припинять шкідливої діяльності арлекінів. «У них є всі шанси захопити цілий світ. І ми не бачимо жодних способів зупинити їх. Гадаю, що вже надто пізно», — заявив на це д-р Вогель.
Азіатські сонечка – дуже живучі. Вони почуваються цілком комфортно фактично в усіх температурних зонах. Після освоєння Європи та Північної Америки ці комахи вже почали поширюватися територією Південної Африки та Південної Америки. Крім того, речовини, які утворюють захисну систему організму арлекінів, – настільки ефективні, що можуть стати основою для новітніх лікарських препаратів.