Wednesday, Aug. 21, 2019

Бактерії живуть у марсіанських умовах

Грудень 29, 2011

Бактерії живуть  у марсіанських умовах

Учені з Університету Ореґону в місті Корваллісі виявили в печері Саус Айс у Каскадних горах бактерії, які існують в умовах, що нагадують марсіанські. Як стверджують дослідники, організми живуть у вічній мерзлоті та харчуються олівіном — мінералом вулканічного походження, поклади якого є на Місяці й, швидше за все, наявні на Марсі.

«Ці мікроби належать до числа найпоширеніших видів бактерій на нашій планеті. Ви можете знайти їхніх родичів на стінах печер, на вашій шкірі, на дні океану — загалом, будь-де. Від «звичайних» бактерій їх відрізняє унікальна здатність до виживання, яка дозволяє їм рости й розвиватися навіть у марсіанських умовах», — заявила Емі Сміт, одна з авторів дослідження.

Під час самого дослідження, проведеного під керівництвом Мартіна Фіска з Університету Ореґону, науковці виявили, що деякі лавові трубки з олівіну — порожнисті канали, залишені потоками лави, — були вкриті плямами, що нагадують сліди бактерій, які харчуються неорганічними речовинами й вуглекислим газом. Жоден із відомих науці мікробів не живиться олівіном, тому вчені взяли кілька проб місцевих порід і спробували знайти колонії бактерій у своїй лабораторії.

Біологи виділили 29 штамів різних мікроорганізмів. Учені помістили бактерії у звичайне живильне середовище і залишили розвиватися при кімнатній температурі. Через деякий час колонії бактерій виросли, і науковці взялися до експериментів на виживання. У ході першого експерименту вони підготували колонії бактерій і помістили їх у живильне середовище, позбавлене будь-яких органічних речовин, зате збагачене подрібненим олівіном. Після цього випробування вижило лише 11 штамів бактерій: сім із них належать до бацили з родини Pseudomonas і надають перевагу м’якому клімату, а чотири інших — до числа мікробів-моржів із родин Brevundimonas і Acidovorax.

Найефективнішим поглиначем олівіну стала бактерія Pseudomonas sp. HerB, яка воліє харчуватися органічними речовинами за наявності кисню, однак у разі його відсутності може переключитися на мінеральну сировину у вигляді олівіну та вуглекислого газу. Науковці також перевірили морозостійкість цього мікроорганізму. Вони помістили судини з колоніями Pseudomonas у холодильні пристрої, які підтримують стабільну температуру на рівні 5 і 15 градусів за Цельсієм. Виявилося, що мікроорганізм непогано почувається при низькій температурі й досягає піку свого росту при 15 градусах тепла. Такі умови можуть існувати на невеликій глибині під поверхнею Марса. «Умови в лавових трубках — не настільки суворі, як на Марсі. На Червоній планеті температура рідко підбирається до точки танення води, а рівні кисню — набагато нижчі. З іншого боку, вода в рідкому стані може існувати й під поверхнею Марса, у тепліших породах. І хоча наше дослідження імітує марсіанські умови не зі стовідсотковою точністю, ця бактерія могла би жити там у поверхневих шарах», — констатує д-р Фіск.

Іван Заторський