Friday, May. 24, 2019

Бактеріальна «кольчуга»

Червень 21, 2012

Бактеріальна  «кольчуга»

Науковці встановили кристалічну структуру захисної білкової мережі на поверхні деяких бактерій. Її сітчаста будова виявилася схожою на кольчугу. Чимало без’ядерних організмів — як справжніх бактерій, так і архей — має на своїй поверхні шар захисних білків (S-layer). Раніше вчені визначали структуру окремих білків, які входять до складу цього шару, проте не розуміли, як вони з’єднуються один з одним і за рахунок чого виконують структурну та захисну функції.

Дослідникам удалося побачити структуру шару в цілому з точністю до окремих атомів. Для цього вони використовували комбінацію методів, голов­ним із яких був рентґеноструктурний аналіз. Модельним організмом виступила ґрунтова бактерія Geobacillus stearothermophilus, захисний білок якої має назву SbsB. Фраґменти S-шару вдалося зібрати в кристали й на підставі дифракції рентґенівських променів на цих кристалах — установити їхню структуру.

Додаткові дані було отримано за допомогою електронної мікроскопії й хімічних зшивок. В останньому методі для визначення відстаней між різними частинами білків використовуються молекули-«лінійки» з активними реакційними групами на кінцях. Отримана структура виявилася досить щільною білковою сіткою з порами близько 3 нм між мономерами. Кожен із білків був пов’язаний із чотирма своїми сусідами.

За словами авторів, виявлена білкова сітка нагадувала кольчугу середньовічних лицарів не тільки міцністю, але й неабиякою гнучкістю та проникністю. Поверхневі білки бактерій відіграють важливу роль як у захисті та наданні клітинам структури, так і в її спілкуванні зі зовнішнім середовищем. У паразитичних бактерій зовнішні білки повинні якомога краще закріплюватися на поверхні клітин господаря, але при цьому уникати контактів з імунною системою. Через такі суперечності поверхневі білки часто стають «гарячими точками» еволюції, де зміни відбуваються особливо швидко.

Олег Садовий