Thursday, Oct. 18, 2018

Аналіз крові може виявити рецидив раку

Вересень 24, 2015

Аналіз крові може виявити рецидив раку

Аналіз крові

Аналіз крові, який виявляє повторне захворювання на рак на ранніх стадіях, може рятувати життя людей. Учені із лондонського Інституту дослідження раку знайшли ознаки раку грудей за вісім місяців до того, як це могли б виявити лікарі. Під час аналізу рак діагностували в 12 із 15 жінок, до яких повернулася хвороба.
Експерти кажуть, аби розробити тести, які можна було б використовувати у лікарнях, ще потрібно докласти багато зусиль. Одним із основних методів лікування раку є хірургічна операція, під час якої видаляють пухлину. Пухлина ж починає рости з однієї ракової клітини. Якщо пухлина поширилася на іншу частину тіла, або хірург не видалив її повністю, рак може повернутися.
Під час дослідження вчені спостерігали за 55 пацієнтами, в котрих був високий ризик повторного захворювання через розмір видаленої пухлини. Науковці проаналізували змінене ДНК із клітин пухлини, а потім продовжували шукати ці мутації у крові. У 12 з 15 пацієнток, до котрих повернувся рак, про це стало відомо заздалегідь після аналізу крові.
В інших трьох пацієнтів рак поширився на мозок, де захисний кров’яний бар’єр міг стримати фрагменти ракових клітин від потрапляння до кровообігу. Тест виявив ракові ДНК в однієї пацієнтки, в котрої хвороба не повторилася. Жодній із жінок не казали, що в її крові виявили ракові елементи з етичних міркувань.
Є сподівання, що виявивши рак раніше, можна швидше почати лікування, в т. ч. хіміотерапію, і це може збільшити шанси на виживання. «Ключове питання у тому, чи ми визначаємо достатньою рано, що ці жінки мають ризик рецидиву, щоб ми могли дати їм лікування, яке може запобігти рецидиву», — сказав Ніколас Тернер, один із дослідників.
За його словами, це дослідження не дає відповіді на запитання. У майбутньому науковці сподіваються ще вивчити його. «Ми говоримо про принцип, який потенційно можна застосовувати до будь-якого раку, який пройшов через початкове лікування та має ризик повторитись у майбутньому», — сказав він.
Аналіз крові є відносно дешевим. Тим не менш, дослідження ДНК пухлини на мутації — досі дороге. Його вартість зменшується, а в цей час медицина просувається від лікування пухлин, в якій би частині тіла їх не виявили, до ліків, які націлені на специфічні мутації в пухлинах.
Нік Піл із британської організації Cancer Research UK каже, що аналіз крові став одним із можливих способів зібрати важливу інформацію про хворобу пацієнта, виловлюючи фрагменти ДНК пухлини або ракові клітини, які потрапляють до кровообігу. Однак, за його словами, для підготовки тестів, які б могли постійно використовувати лікарі, потрібен ще час. І зробити їх — не так просто.
Бі-бі-сі-Україна

До слова
Групі дослідників з клініки Мейо (штат Флорида) вдалося перевести злоякісні пухлини сечового міхура та молочної залози в доброякісний стан. Процес переривання онкопроцесу став можливий завдяки протеїну PLEKHA7, який притягує і зв’язує здорові клітини організму. Дослідники з’ясували, що саме дефіцит цього протеїну характерний для старту будь-якого ракового процесу. Як зазначає Панос Анастасіадіс, керівник дослідження, технологія поки що перебуває на ранній стадії, однак судячи з результатів експериментів над деякими аґресивними типами раку, вона є дуже перспективною. На думку експертів, у майбутньому нова стратегія лікування раку дозволить «вимикати» утворення злоякісних пухлин у будь-яких людських органах.