Посилках з США в Україну

Новини для українців всього свту

Thursday, Aug. 24, 2017

Аскольд Куров: «Фільм про суд над Сенцовим — спецподія Берлінського кінофестивалю»

Автор:

|

Лютий 09, 2017

|

Рубрика:

Аскольд Куров: «Фільм про суд над Сенцовим — спецподія Берлінського кінофестивалю»

Російський режисер Аскольд Куров став відомий українському глядачеві після співавторства в документальній стрічці 2013 року «Зимо, йди геть», присвяченій протестним акціям у Російській Федерації (РФ) у грудні 2011-го — березня 2012 року. 2014-го п. Куров разом із Андрієм Литвиненком почав знімати фільм «Звільнити Олега Сенцова!» про українського режисера, ув’язненого у російській тюрмі. 2016 року вона була представлена під назвою «Процес» на Берлінському кінофестивалі.

— Звідки визнаєте Олега?
— Олег сам знайшов мене, коли подивився мій фільм «25 вересня». Написав мені у Facebook, що йому сподобалося. Представився: «Я також режисер, закінчую перший ігровий фільм «Гамер». Зустрілися, коли він приїхав на свою прем’єру. Потім спілкувалися в соцмережі. «Гамер» мені сподобався. Звісно, видно, що дебют. Робота місцями невміла, є проблеми з формою. Але на диво живе кіно. Ніде немає фальші. Навіть у тому, як відтворено комп’ютерний світ героїв є своя достовірність. Звістка, що його заарештували, приголомшила. Пішов на одне з перших засідань суду, щоб якось підтримати.
— Тоді не були впевнений в його невинності…
— Важко було повірити, що він терорист. Але коли близько не знаєш людину… Як він себе поведе. Мені важливо було дізнатися, що відбулося насправді. І все ж мені важко було припустити, що він винен. Сама ідея вибуху пам’ятника Леніну ідіотська і ніяк не співвідноситься з тим, що він пише, що каже, знімає.
— Олегу як речові докази пред’явили касети з фільмами «Звичайний фашизм» Ромма і про історію Третього рейху…
— Він хотів робити фільм про Вітчизняну війну, збирав матеріал. Начебто навіть писав сценарій про битву за Севастополь.
— А ідея провести паралель із «Процесом» Кафки в залі суду з’явилася?
— Вона виникла від безсилля. Розумієш, що нічого не може допомогти, вплинути. Навіть коли свідок зізнається, що давав свідчення внаслідок тортур і відмовляється від них. Машина існує поза логікою доказів. Просто рухається за розкладом до відомої всім «кінцевої зупинці». Адже слідчі з самого початку заявили Сенцову, що його посадять на 20 років.
— А кафкіанство історії не вимагає якогось згущення фарб?
— Кафкіанство розвивається саме по собі. Його неможливо перемогти логікою чи правдою. Тому Сенцов і не вступав у діалог із судом. Відмовлявся брати участь у дебатах, відповідати на питання прокурора. Лише раз вирішив розповісти, як усе було насправді. Не стільки для суду, скільки для тих, хто справді шукав відповіді.
— Мені здалося, що ваш фільм — не стільки авторське висловлювання Аскольда Курова, скільки розслідування. Навіть про самого Олега, про його неполітичне життя я не так уже й багато збагнула. Побачила, що чесний, сильний, йде до кінця. Ви свідомо прибрали лірику, притаманну всьому вашому кіно?
— Для мене це — найскладніше кіно. З самого початку було зрозуміло, що у фільму є багато завдань. Що він не може бути просто авторським. Хоча були й такі варіанти. В одній із концепцій було багато авторських текстів поза кадром. І анімація — як реконструкція подій. Але в підсумку кіно саме себе організувало. Буду радий, якщо воно якось допоможе кампанії на підтримку Олега. Допоможе розібратися тим, хто сумнівався. Для мене особисто останнім свідченням його невинності стала зустріч із його мамою, його дітьми. Що хочете зі мною робіть. Не можу уявити собі, що він вигадав щось бездарне і страшне.
— Але ж і для вас ці зйомки стали важливим розслідуванням. До вас прийшли з обшуком, терміново знадобилися адвокати…
— І не знаєш, у чому можуть звинуватити, за що заарештувати. Та, виявляється, можна залишатися вільним, перебуваючи за ґратами. У мене було відчуття, що Олег за ґратами або за склом був вільнішим за нас, тих, хто сидить в залі. Свобода важливіша за життя. Завжди.
— Коли знімали «Зимо, йди!», ще були надії на зміни. Невже досі вірите в дієву силу кіно?
— Не вірю, що кіно здатне серйозно змінити ситуацію в країні. Але вірю, що кіно може вплинути на окремих людей, котрі можуть змінити ситуацію.
— Але ж скільки чудових людей просять звільнити Сенцова — від Анджея Вайди до Джонні Деппа. У фільмі є фрагмент, в якому Сокуров буквально благає Путіна про милосердя. Жодної реакції…
— З одного боку, розумієш, що все марно. А, може, ще більше озлоблює влада. З іншого — не можна нічого не робити. Не можна мовчати. І невідомо, яка крапля стане останньою.
— А чому, на твій погляд, Сенцов і Кольченко сміються, коли чують вирок. Тільки тому, що почули давно обіцяні терміни в 20 і десять років?
— Вирок точно відповідав сценаріям. Водночас це стан, коли вже перестаєш боятися. І ще: тут, як у бійці — не можеш показати, що тобі боляче, не можеш заплакати.
— У вас немає можливості контакту з вашим героєм?
— Тільки візуальний. Можна перекинутися парою слів. Була ідея домогтися дозволу на інтерв’ю, але мені відмовили. Він знав, що знімаю фільм. Через адвоката дозволив поїхати в Крим знімати його дітей, сім’ю.
— Найскладніше — мамі…
— І вона скаржиться на здоров’я, переживає, що не дочекається сина. Була у нього один раз на побаченні в Ростові. Діти живуть здебільшого з сестрою.
— А як знімати фільм про героя без контакту з героєм? Для документального кіно важливий принцип наближення. А тут усюди скло. І в суді, і в телевізорі…
— Це — найскладніше. Розповісти про людину опосередковано. Крихітне інтерв’ю. Уривки з його фільму, виступ у суді. Але сподіваюся, що в результаті вдалося розповісти не тільки про Олега, а й про сам процес. Про «процес», в який втягнута вся країна.
— Олег може писати сценарії у в’язниці?
— Його адвокат був у Якутську, сказав, що Олег написав уже п’ять сценаріїв.
— Може, ви знімете фільм по одному з цих сценаріїв?
— Я передав йому, що готовий брати участь у будь-якому з його проектів. Але одна справа — п’єса про Сенцова, яка йде в Театрі.doc, й інша — кіносценарій. Та й у мене немає досвіду зйомки ігрового кіно. Сподіваюся, що він сам зніме. Я готовий допомагати. І хочу бути глядачем його фільмів.
Розмовляла Лариса Малюкова, Укрінформ

About Author

Meest-Online

Comments are closed.

Leave A Reply

Loading...