Посилках з США в Україну

Новини для українців всього свту

Saturday, Jul. 21, 2018

Йосип Гірняк — репрезентат історії театру «Березіль»

Автор:

|

Липень 16, 2016

|

Рубрика:

Йосип Гірняк — репрезентат історії театру «Березіль»

scan0025

У 21-му числі тижневика «Міст» за 26 травня ц. р. прочитала публікацію «Відкривач «Гамлета» для українців». Маю вже 98 літ і, будучи однією з тих, хто в довгі роки навчався і проходив театральний вишкіл у режисерів Йосипа Гірняка й Олімпії Добровольської у «Театр-студії» в Австрії та Німеччині, а потім в «Українському театрі в Америці», хочу додати кілька слів до тієї розповіді.
1985 року Валер’ян Ревуцький написав книгу «Нескорені березільці Йосип Гірняк і Олімпія Добровольська». Подаю цитату з тієї книжки: «Доля не була мачухою для Йосипа Гірняка. Вона хоч і повела його по крутих і небезпечних стежках, але зробила його репрезентатом історії «Березоля»… разом із його творчим помічником і другом життя — Олімпією Добровольською».
1928-го актор Митрофан Кононенко, колега по «Березолю», говорив про п. Гірняка з великою пошаною як про головного актора театру «Березіль». Ім’я Йосипа Гірняка ставили на один рівень із іменами Валентини Честякової, Амвросія Бучми й інших корифеїв українського театру. Йосип Гірняк — актор яскравої творчої індивідуальності, зі здібністю до гіперболізації — грав в усіх виставах «Березоля» під режисурою славетного Леся Курбаса. Між режисером та актором була тісна співпраця і щира дружба.
У Харкові Йоспові Гірняку й Олімпії Добровольській довелося зазнати сталінських репресій і заслання, а коли розв’язалася Друга світова війна, їм дивом вдалося перебратися до Львова, де почали працювати в Оперному театрі. Тут поставили вистави «Мина Мазайло» Миколи Куліша, «Камінний господар» Лесі Українки й «Облога» Юрія Косача. А 21 березня 1943 року під керівництвом Йосипа Гірняка драматичний сектор Львівського оперного театру вперше на українській сцені поставив «Гамлета» Вільяма Шекспіра.
1944-го, тікаючи від большевиків, Йосип та Олімпія опинилися в Австрії, спочатку у Відні, а пізніше — в Ландеку, в таборі для переміщених осіб. У грудні наступного 1945 року в Ландеку на зборах молодих ентузіастів театрального дійства п. Гірняк і п. Добровольська заснували «Театр-студію», до якої пощастило належати й мені.
Наші вчителі-режисери докладали дуже багато зусиль і терпіння, щоб навчити молодих «студійців» театрального мистецтва. Починали від застільного читання «Гайдамаків» Шевченка, а відтак були поставлені ті ж «Гайдамаки», «Великий льох», «Ліричні вірші», «Лілея», «Відьма» Т. Шевченка, «Замотеличене теля», «Блакитна авантура» І. Алексевича, «Сон української ночі», «Мати і я» М. Хвильового. На початку 1947-го «Театр-студія» переселилася в німецьке місто Міттенвальд у Баварії. Тут були поставлені нові п’єси: «Слуга двох панів» К. Гольдоні, «Оргія» — Лесі Українки, «Зайві люди» М. Хвильового, «Хожденіє Мамая по другому світі» І. Алексевича та «Примари» — Г. Ібсена.
1949 року Йосип та Олімпія переїхали до Нью-Йорка. Тут перед п. Гірняком відкрилося широке поле діяльності як режисера, актора та педагога. До старих «студійців» долучилися нові учні. Вже наступного року було поставлено нову п’єсу «Лісова пісня» Лесі Українки. 1951-го замість «Театр-студії» створили «Український театр в Америці». Ось кілька з пам’ятних прем’єр цього театру: «Тартюф» Мольєра (1954), «Мартин Боруля» Карпенка-Карого (1954), «Князівна на горошинці» Бюркнера (1957). Також було створено «Театр слова», яким 1956-го за режисурою п. Добровольської було поставлено «Мойсея» Івана Франка та постановку про гетьмана Івана Мазепу «Людина і герой» за творами Байрона, Гюго, Пушкіна, Сосюри та Лесича.

Любов Сай-Чолган

About Author

Meest-Online

Comments are closed.

Leave A Reply

Loading...