Посилках з США в Україну

Новини для українців всього свту

Thursday, Nov. 23, 2017

Біл Еванс — віртуоз із роду Сорок

Автор:

|

Серпень 11, 2016

|

Рубрика:

Біл Еванс — віртуоз із роду Сорок

Біл Еванс

Біл Еванс — один із найвідоміших і найвпливовіших джазових піаністів 1950-1970-х рр. Його використання імпресіоністичної гармонії, винахідлива інтерпретація традиційного джазового репертуару та синкопована поліритмічна мелодика справила значний вплив на ціле покоління піаністів, таких як Гербі Генкок, Денні Зейтлін, Чик Коріа, Кіт Джаретт, а також гітариста Джона Мак-Лафліна й інших.
Він народився 16 серпня 1929 року в Плейнфілді (штат Нью-Джерзі). Мати музиканта — українського походження, а батько — валійського. Перші музичні заняття хлопчик отримав у церкві. Марія Сорока, мати Вільяма, ще дитиною разом із батьками еміґрувала з України в США. Вона була піаністкою-аматоркою, захоплювалася сучасною академічною музикою. Завдяки цьому вже у шість років Білі опановував класичне фортепіано, в 13 — також флейту та скрипку.
Із 12 років він грає в гурті старшого брата Buddy Valentino’s Band, що й стало початком шляху джазового піаніста. В 1940-ві рр. грає вже в стилі буґі-вуґі в різних клубах Нью-Йорка. Музичну освіту отримав у Південно-східному Луїзіанському університеті, який закінчив 1950 року за кваліфікацією виконавця та викладача фортепіано.
По закінченню університету артист гастролює з бендом Herbie Fields, пізніше працює в оркестрі Fifth Army Band. Після трьох років служби у війську Біл переїзжає в Нью-Йорк, де грає з квартетом Тоні Скотта і продовжує навчання композиції в Mannes College. У цьому коледжі Еванс знайомиться з композитором Жоржем Русселом, та його ладовими теоріями джазу. Значними для сольної кар’єри виконавця стали сумісні записи з Русселлом, такі, як альбом All About Rosie. Також Еванс записав альбоми з Ч. Мінгусом, О. Нельсоном та Арт Фармер’ом. 1956-го випустив свій дебютний альбом New Jazz Conceptions.
1958 року він — єдиний білий музикант у секстеті Майлза Девіса. Хоча ця співпраця тривала лише вісім місяців, однак була дуже плідною. Проте прагнення Еванса до лідерства, вживання наркотиків і конфлікти з іншими учасниками секстету призвели до припинення співпраці, проте 1959-го Біл ще записав разом із Девісом відомий альбом Kind of Blue, до якого Еванс вніс багато ідей щодо структури та настрою, а також імпровізацію.
Наприкінці 1950-х Біл створює тріо за участю басиста Скотта Ла-Фаро та барабанщика Стівена-Пола Моушена. З цим гуртом Еванс створює оригінальні й основані на джазових стандартах композиції, з виразним імпровізаціями всіх трьох учасників ансамблю. Тріо випустило альбоми Portrait in Jazz (1959), Explorations, Sunday At The Village Vanguard, Waltz For Debby (всі — 1961). Смерть басиста в автомобільній аварії в червні 1961-го на цілий рік призупинила концертну діяльність Біла.
1962 року Еванс запрошує замість Ла-Фаро басиста Ізраельса, в оновленому складі були записані альбоми Moonbeams і How My Heart Sings. Тоді ж під впливом продюсера К. Тейлора, музикант починає роботу з колективами іншого формату, такими як Gary McFarland’s Big Band, аранжує Клаусові Оґерману, виступає зі Стеном Ґетсом і знову об’єднується з Джимом Голлом. Найпомітнішим експериментом став альбом Conversations With Myself, де партії другого та третього піаніно були накладені на перше. Цей альбом отримав премію Grammy в номінації «найліпше інструментальне джазове виконання — соліст або невеликий ансамбль».
У подальші роки Еванс продовжував виступи та записи з різними тріо, в які в різний час входили басисти Ізраельс (1962-1965), Гар Пікок (1963), Еді Гомец (1966-1977), Марк Джонсон (1978-1990), перкусисти Моушен (1959-1962), Ларрі Банкер (1963-1965), Філлі-Джо Джонс (1967), Джек Деджонетті (1968), Марті Морелла (1969-1975), Еліот Зігмунда(1975-1978) і Джо Лабарбера (1979-1980).
У 1970-ті рр. Біл також співпрацював із вокалістом Тоні Беннетом, випустивши 1975-го альбом The Tony Bennett/Bill Evans Album і 1977-го — Together Again.
Проблеми з наркотичною залежністю в Еванса почалися ймовірно з часів його роботи з Майлзом Девісом наприкінці 1950-х рр. Захоплення героїном супроводжувало більшу частину його кар’єри, здоров’я музиканта було слабким, а фінансове становище впродовж 1960-х рр. залишалося складним. Наприкінці 1970-х кокаїн став серйозною проблемою для виконавця. Його організм був остаточно зруйнований психоактивними речовинами 1980 року. Хворий на виразку шлунку, цироз печінки та бронхіальну пневмонію, Біл Еванс помер 15 вересня в Нью-Йорку.
Хоча упродовж життя матеріальний стан піаніста був нелегким, його музика завжди виявляла майстерне творче володіння гармонією, ритмом та індивідуальне розуміння джазу. Творчість Біла Еванса неповторним чином сплавляла елементи джазу, унікальний стиль ансамблевого виконавства і класичне розуміння форми. Його записи досі продовжують впливати на піаністів, гітаристів, композиторів та інтерпретаторів джазової музики усього світу.

About Author

Meest-Online

Comments are closed.

Leave A Reply

Loading...