Новини для українців всього свту

Wednesday, Aug. 21, 2019

Виставка робіт Бориса Косарева

Автор:

|

Грудень 29, 2011

|

Рубрика:

Виставка робіт Бориса Косарева

Перший всебічний показ робіт мистця аванґарду Бориса Косарева відкрився в Українському музеї в Нью-Йорку 4 грудня й триватиме до 2 травня 2012-го. Виставка «Борис Косарев: харківський модернізм, 1915—1931» містить 82 графічні роботи маловідомого учасника східноєвропейського руху модернізму, який пережив сталінські винищення української інтелігенції в 1930-х рр.

Борис Косарев (1897—1994) був сучасником видатних харківських мистців Давида Бурлюка, Володимира Татліна й Іллі Рєпіна, а також інших уславлених художників, таких як Казимир Малевич і Олександр Архипенко. Чудовий графік, живописець, театральний сценограф, фотограф і книжковий ілюстратор, Косарев працював із такими світилами, як театральний режисер Лесь Курбас, поет Володимир Маяковський і новатор кіно Олександр Довженко. Серед харківських колеґ аванґарду Косарев тісно співпрацював із Володимиром Бобрицьким, який згодом еміґрував до Нью-Йорка й здобув визнання як ілюстратор під псевдонімом Бобрі.

«На Батьківщині Косарева майже не знають. Ця перша за весь час виставка його робіт проливає світло на гідний подиву талант Косарева й розкриває глибинний зв’язок мистця з Харковом, його улюбленим містом і джерелом його творчого натхнення, — розповідає Марія Шуст, директор Українського музею. — Виставка повернеться в Україну, її буде показано в Харківському музеї 2012 року. Значному внеску Косарева в український модернізм нарешті буде віддано належне».

Ім’я Косарева завжди асоціюватиметься з Харковом — містом, де він народився й помер, проживши довге життя, присвячене образотворчому мистецтву. Справжній син рідного краю, славного своєю відчайдушною незалежністю, краю, що породив деяких із найориґінальніших українських мистців, Косарев уособлює вільний дух Харківщини та самобутність її околиць. Хронологія виставки збігається з періодом, коли Харків був столицею України (1919—1934), а конструктивізм набув статусу естетики ідеології. То був також час українізації — державної політики, що заохочувала піднесення національної культури, відродження, яке в 1930-х рр. та ж держава розчавила кількома хвилями організованих «чисток» серед української інтелігенції. Але за свій короткий розквіт українізація принесла зі собою справжній мистецький і культурний ренесанс, піднявшись із ґлобальним модернізмом через естетику конструктивізму.

Захищений від надмірної уваги влади своєю роботою театрального сценографа й викладача, якої не полишав аж до смерті 1994-го, Косарев зміг вижити в сталінських «чистках» і репресіях, свідомо залишаючись у тіні. На жаль, його власна скромність, разом із політичною атмосферою часу, спричинилися до того, що як учасник модерністичного руху Косарев — ледве відомий. Майже так само, як Анатоль Петрицький, чиї роботи газета «Нью-Йорк таймс» назвала «несподіваним і щасливим відкриттям», Косарев і його мистецтво ще чекають на відкриття та зважену оцінку свого місця серед видатних модерністів початку XX ст.

Експозицію творів художника на виставці доповнюють кілька робіт його колеґ Василя Єрмилова (1894—1968) і Марії Синякової (1890—1984). Куратором виставки, яка нараховує 88 предметів, є Мирослава Мудрак, професор історії мистецтва в Університеті штату Огайо.

Експонати виставки, організованої Українським музеєм (Нью-Йорк), Харківським художнім музеєм (Україна) і галереєю «Родовід» (Україна), узято з колекцій Надії Косаревої (Харків), Музею театрального, музичного мистецтва (Київ), Харківського художнього музею, Бориса й Тетяни Гриньових (Харків), ґалереї VovaTania (Харків), Дмитра Горбачова (Київ) та Олександра Мижина (Харків). До виставки «Борис Косарев: харківський модернізм, 1915—1931» видано каталог. Його автор — проф. Мудрак, додаткові статті — Тетяни Павлової та Валентини Чечик, спів­авторів монографії «Борис Косарев, 1920-ті рр. Від малярства до теа-кіно-фото». Виставку частково фінансують «Стедлі Арт Фундація» (Україна) й окремі спонсори в Сполучених Штатах.

About Author

MiCT

Comments are closed.

Leave A Reply

Loading...