Новини для українців всього свту

Sunday, Oct. 25, 2020

Ушанування пам’яті Лесі Українки

Автор:

|

Квітень 11, 2013

|

Рубрика:

Ушанування пам’яті Лесі Українки

Цього року минає століття, як відійшла у вічність велика українська поетеса Леся Українка (1871-1913), яка залишила об’ємну мистецьку спадщину в жанрах поезії, лірики, епосу, драми, прози, публіцистики, фольклористики та перекладацької майстерності.
Ушановуючи пам’ять поетеси, 4 квітня товариство «Свята Софія» США (ТСС-А) й Осередок праці НТШ у Філадельфії організували виклад на тему «Леся Українка і німецька література. До 100-річчя смерті», який виголосив Альберт Кіпа, відомий громадський діяч, ґерманіст, президент Української вільної академії наук у Нью-Йорку. Свою увагу він зосередив на аналізі впливів німецьких авторів, особливо Гайнріха Гайне, на творчість поетеси. Саме Гайне можна вважати ментором Лесі Українки: вона оцінювала свої поетичні здібності, порівнюючи себе з ним. Як зазначив доповідач, поетка вповні оволоділа німецькою мовою та виплекала любов до німецької літератури ще з молодих років, а її критичні есе й листи щедро пересипані німецькими словами, фразами та висловами літературного походження. Леся Українка глибоко шанувала Ґете, Ауербаха, Гайне й Шиллера, рекомендуючи включити україномовні переклади їхніх творів до серії «Європейської бібліотеки», яку планувала підготувати та видати «Плеяда» — літературний гурток української молоді.
Проф. Кіпа проаналізував популярну серед дослідників творчості поетеси тему «Леся Українка та Герхарт Гауптман», особливо вплив його драм «Перед заходом сонця» та «Затоплений дзвін» на «Блакитну троянду» й «Лісову пісню» Лесі Українки. Її знайомство з творами Гауптмана доповідач поділив на три фази, які загалом охоплюють 20 останніх років життя поетеси. Звідси – її досконале знання драми-казки «Затоплений дзвін», який став стимулом для написання драми «Лісова пісня». Доповідач представив низку паралелізмів між обома творами, зокрема щодо використання національного фольклору та міфології, а також у психології героїв. Відтак, Альберт Кіпа детально проаналізував структуру драми «Лісова пісня» — шедевру, у якому Леся Українка не лише «зображує цілу енциклопедію української/волинської демонології», а поетично зображує людські первісні ситуації. Як зазначив доповідач, у драмі зустрічаються два світи: казковий світ природи з його міфічними істотами та прозаїчний буденний – із його хитрими людьми. У непомітному сплетінні обох світів виявляється драматургічне мистецтво поетки, яке підпорядковує головний конфлікт головній ідеї — прагненню до гармонійного, вільного життя, високого покликання, краси, вірності та боротьби проти прозаїчної буденності, монотонності й банальності. Цей конфлікт проявляється через взаємини головних героїв: Мавки, Лукаша та Килини на тлі природи, яка в драмі виступає дійовою особою в поєднанні з символічними образами та картинами. У «Лісовій пісні» зливаються в єдине не лише природа, мистецтво, людина, а й драматичне, ліричне, епічне, з одного боку, і символічні, романтичні елементи — з іншого.
Як підкреслив проф. Кіпа, Леся Українка відчувала існування поряд неокласицизму та романтики. Вона, подібно до Ґете й Томаса Манна, стала універсальним знавцем світової літератури й опанувала її форми, проте, на превеликий жаль, її успіхи на літературно-драматичній ниві ще й досі — через 100 років по її смерті — залишаються значною мірою невідомими на Заході.
Доповідач звернув увагу присутніх на публікації в галузі дослідження творчості Лесі Українки, які недавно побачили світ і містять чимало наукових розвідок, що відкривають нове у творчості поетки. Це – книга Оксани Забужко Notre dame d’Ukraine, видана 2007 року київським видавництвом «Факт», і книга Наталії Іщук-Пазуняк «Леся Українка: ідея свободи України в спектрі світової цивілізації. Розвідки і доповіді», яка побачила світ 2010-го в київському видавництві імені Олени Теліги. Присутні мали нагоду почути відповіді на запитання стосовно життєвого й творчого шляху Лесі Українки, дослідження якого буде продовжено в межах осіннього семестру викладів ТССА й Осередку праці НТШ у Філадельфії.
Прес-служба ТСС-А

About Author

Meest-Online

Comments are closed.

Leave A Reply