Новини для українців всього свту

Saturday, Jul. 20, 2019

Український фокстрот

Автор:

|

Лютий 23, 2012

|

Рубрика:

Український фокстрот

На початку ХХ ст. кейквок, тустеп і реґтайм виникли як форми музики, пісні й танцю, що стали невдовзі найпопулярнішими. Після Першої світової війни додався ще фокстрот, шимі та чарльстон. Загалом, це була доба джазу — гарячого й міжнародного!

Ще поки перший кейквок був надрукований у Російській імперії, український композитор Ігор Стравінський (1882—1971) уже шокував стару мадам Римську-Корсакову своєю демонстрацією цього танцю на одній із її вечірок 1904 року. Незабаром військові оркестри грали кейквоки, тустепи та реґтайми для танців і задоволення еліти.

Після Першої світової розваги бомонду стали декадентськими забавами всієї буржуазії та пролетаріату. Незалежно від того, наскільки середній клас був переслідуваний, а джазова музика — не схвалена урядом Радянського Союзу, фокстроти, шимі й чарльстони здобували собі велику популярність.

Від Балтики до Балкан виникла ціла «мережа» композиторів, ліриків, музикантів і співаків, які створили автохтонний репертуар фокстроту в Східній Європі. Багато із цих авторів і виконавців було українцями. Вони співпрацювали творчо з євреями, поляками, румунами, німцями й іншими націями. Їхня музика конкурувала з найкращим репертуаром Америки та Західної Європи.

1926 року американські джазові музиканти, такі як Сем Вудінґ (1895—1985) і Бенні Пейтон (1890—1965), відвідали Радянський Союз зі своїми джаз-оркестрами. Тим часом музиканти, народжені в Україні, як, наприклад, Марек Вебер (1888—1964), Дайос Бела (Леон Ґольцман, 1897—1978) і Юхим Шахмайстер (1894—1944), зі своїми джаз-оркестрами завоювали Берлін.

В 1930-х рр. видатним українським творцем і виконавцем був Петро Лещенко (1898—1954), чиї записи фокстротів для звукозаписувальних компаній «Колумбія» й «Беллаккорд» стали міжнародними гітами в Афінах, Лондоні та Нью-Йорку.

А в Західній Україні група відважних молодих джазових музикантів також залишила свій слід. До складу ансамблю ввійшли керівник Леонід (Ябцьо) Яблонський (1908—1966) і композитори Анатолій Кос-Анатольський (1909—1983), Богдан Весоловський (1915—1971), Степан Гумінілович (1917—1985), Лідія Королевич (1923—1951) й Ірена Чума. Вокалісткою ж була ніхто інша, як таємнича Ірена Яросевич (Рената Богданська, 1917—2010), племінниця українського композитора Остапа Нижанківського (1862—1919).

Я поділюся цією фантастичною історією українського фокстроту в мультимедійній презентації в рамках лекцій «Квінтового Круга» в Інституті Св. Володимира, 620 Spadina Avenue, Торонто в неділю 4 березня, о 2.00 по обіді. Вхід — за добровільними датками, щоби покрити кошт кави й чаю.

Презентація міститиме рідкісні фотографії, ноти, звукозаписи, відеокліпи й живий танець. Приходьте та познайомтеся з одним аспектом української культури, який надто довго залишався забутим. Послухайте історію українського фокстроту!

Володимир Сидоренко

About Author

MiCT

Comments are closed.

Leave A Reply

Loading...