Посилках з США в Україну

Новини для українців всього свту

Friday, Aug. 17, 2018

Вітрильник Одеської кіностудії врятує Голівуд

Автор:

|

Вересень 13, 2012

|

Рубрика:

Вітрильник Одеської кіностудії врятує Голівуд

Історія Одеси нерозривно пов’язана з історією кінематографії. Тут 1907 року було знято перший вітчизняний фільм. 1919-го на базі приватних кінофабрик створено Одеську кінофабрику ВУФКУ, яку 1938 року перейменували на кіностудію художніх фільмів. Тут розпочинав свою творчу діяльність Олександр Довженко, а в його стрічці «Арсенал» знімався Амвросій Бучма. На студії працювали Данило Демуцький, Іван Кавалерідзе, Юрій Шумський, Василь Шукшин, Петро Тодоровський, Володимир Висоцький і багато інших видатних майстрів. Фільми зі студійною емблемою легкокрилого вітрильника здобули величезну популярність. Уся та слава залишилася в минулому та ще відображена в музеї.

Сказати, що зараз найстаріша українська кіностудія переживає не найкращі свої часи, означає не сказати нічого. З 2005 року це — закрите акціонерне товариство (ЗАТ) «Одеська кіностудія», де господарює приватний капітал, хоча державі належить 50 % + 1 акція статутного фонду.

За сім років свого панування ЗАТ довело студію «до ручки». Єдине, на що спромоглися приватні інвестори, — причепурити фасад адміністративного будинку. А на занехаяній території — старі знімальні павільйони та позбавлені сучасного оснащення майстерні.

Чимало досвідчених кінематографістів з Одеси змушені були шукати роботу в Росії, де кіно має велику підтримку з боку держави. Ті ж, що залишилися, частенько сидять без роботи й роками не отримують зарплати.

А недавно Одеська міськрада спровокувала справжній скандал, виставивши студії рахунок на 5,7 млн грн за оренду землі впродовж п’яти років. Погасити такий борг організація не спроможна, до того ж, згідно з новою редакцією Закону «Про кінематографію», її звільнено від орендних виплат за землю. Та для одеських чиновників закон не писаний, вони намагаються довести ЗАТ «Одеська кіностудія» до банкрутства, аби потім розпродати ласий шматок землі на узбережжі.

І ось у цей час, коли вітрильник Одеської кіностудії опинився на мілині, несподівано з’явився рятувальник, який запропонував свої проекти її відродження. Цю нелегку місію взяв на себе голівудський продюсер Анатолій Фрадіс. Він — виходець із сім’ї спадкових одеських кінематографістів, його дід і батько працювали тут десятиліттями. Сам він після здобуття спеціальної освіти дебютував на «Мосфільмі», а 1979 року еміґрував до США. В Америці наш співвітчизник продюсував 23 фільми голівудського виробництва, ще 40 стрічок — профінансував.

На зустрічах з одеськими кінематографістами, із мером міста й під час прес-конференції п. Фрадіс розповів, що прибув сюди з бажанням знімати кіно на Одеській кіностудії — із реальними пропозиціями й реальними коштами. На його думку, в Україні є можливість задіяти висококваліфікованих кінематографістів за невеликі та навіть «смішні» гроші, а охочих знімати в Одесі є більш ніж досить. Слід лише привести кіностудію до ладу: належним чином відремонтувати всі павільйони та завезти необхідне обладнання, що він і прагне зробити.

До реалізації своїх задумів Анатолій Фрадіс має намір залучити також своїх голівудських і російських партнерів. Усіляку підтримку йому вже пообіцяв московський бізнесмен і банкір Олег Покровський — його давній друг і також колишній одесит. Про це він публічно заявив, перебуваючи нещодавно в Одесі. Вітали ініціативу голівудського продюсера й Андрій Звєрев, виконувач обов’язків директора кіностудії, і Ярослав Лупій, голова Одеського відділення Національної спілки кінематографістів, і Юрій Нікітін, радник голови Фонду держмайна України та керівник спостережної ради Одеської кіностудії.

Однак, як слушно зауважив п. Фрадіс, подальша реалізація його задуму залежить від того, як до цього поставиться українська влада. Чи почують його в Україні? Адже не є таємницею те, що чимало зарубіжних інвесторів не наважується вкладати свої кошти в розбудову нашої держави через надто високу корумпованість і непрогнозованість дій владного керівництва. Потенційний американський інвестор уважає, що майнові стосунки на студії — украй заплутані, тож перш за все необхідно на державному рівні кардинально вирішити питання законодавчого й земельного характеру.

Анатолій Фрадіс добре знає, що на початку минулого століття американську «фабрику мрій» розбудовували одеські еміґранти, тож тепер час і Голівуду підтримати в скрутну хвилину Одеську кіностудію, аби не заростала вона бур’яном. І вже повіяло з-за океану сприятливим вітром, що наповнює вітрила студії веселковими надіями. На її борту пліч-о-пліч стоять українські кінематографісти та зарубіжні інвестори, які прагнуть разом вивести занепале українське кіно на світові простори. Побажаймо їм успіху!

Сергій Горицвіт

About Author

MiCT

Comments are closed.

Leave A Reply

Loading...