Посилках з США в Україну

Новини для українців всього свту

Sunday, Dec. 16, 2018

РПЦ істерично самоізолюється від вселенського православ’я

Автор:

|

Вересень 19, 2018

|

Рубрика:

РПЦ істерично самоізолюється від вселенського православ’я

Андрій Кураєв

Диякон Кураєв, російський православний богослов і місіонер, іронічно констатував: «Ура, ми тепер самі розкольники! Типовий самостріл».

Сприйняли як катастрофу
У Москві сприйняли появу в Києві повірених Вселенського патріархату як катастрофу. Тим паче, що, за словами архієпископа Євстратія (Зорі), прес-секретаря Української православної церкви Київського патріархату (УПЦ КП), «Вселенський патріархат призначив як своїх екзархів у Києві Його Преосвященство архієпископа Даниїла Памфілійського зі Сполучених Штатів і Його Преосвященство єпископа Іларіона Едмонтонського з Канади, котрі обоє служать українським православним вірним у своїх відповідних країнах у Вселенському патріархаті».
«Призначення Вселенським Патріархом своїх екзархів у Києві обумовлене необхідністю проводити активну роботу з підготовки надання автокефалії Православній церкві в Україні, проведення відповідних зустрічей та консультацій. Звання чи титул екзарха у даному випадку означає особисте уповноваження Вселенського Патріарха представляти його особу і церкву при виконанні конкретного завдання — підготовки до надання автокефалії. Для світської аудиторії функції екзарха в даному випадку можуть бути порівняні з функціями надзвичайного і повноважного посла», — пояснив він.
Натомість патріарх Російської православної церкви (РПЦ) Кирило скликав позачергове засідання синоду, яке розпочав поясненням: «На порядку денному — одне питання, пов’язане з реалізацією рішення Константинопольського патріархату про направлення в Україну так званих екзархів. Ми маємо достовірну інформацію про те, що вони прибули в Україну та приступили до роботи».
За даними Кирила, один із екзархів призначений вести перемовний процес із главою УПЦ КП патріархом Філарета, інший — з митрополитом Української автокефальної православної церкви Макарієм. Відтак того ж дня, митрополит Волоколамський Іларіон, голова відділу зовнішніх церковних зв’язків РПЦ, повідомив: «Синод ухвалив рішення про призупинення поминання патріарха Константинопольського за богослужінням Російської православної церкви. Російська церква перериває участь в єпископських асамблеях, так само як і в богословських діалогах, багатосторонніх комісіях і всіх інших структурах, в яких головують або співголовують представники Константинопольського патріархату. Також буде припинене співслужіння з ієрархами Константинопольського патріархату».

«Самостріл» синоду
В опозиційній щодо Путіна московській «Новій газеті» повідомили: «Приблизно в полудень, коли засідання вже було в розпалі, Дмитро Пєсков, прес-секретар президента РФ, заявив, що в Кремлі відстежують роботу синоду і вважають кращим сценарій збереження єдності православного світу. Зазвичай патріархія і Кремль утрясали подібні питання кулуарно, і, якщо прес-секретарю президента довелося давати вказівки патріарху через телеефір, отже, протиріччя досягли серйозних масштабів. Після начальницького окрику патріарх змушений був трохи охолонути та відкласти на майбутнє повний і беззастережний розрив спілкування з Константинополем та іншими православними церквами, які його підтримають. Теперішній розрив підноситься пастві як «неповний», попередній, тоді як канонічне право православної церкви знає лише повний розрив — коли одна Церква звинувачує іншу в єресі».
Тим не менш, російський журналіст Костянтин Еггерт констатував: «Більшість помісних церков, радше, не стане сперечатися з Константинопольським патріархатом. РПЦ опиниться в ізоляції або напівізоляції (якщо її підтримають, як відбувалось раніше, Грузинська, Сербська і Болгарська церкви). Ми спостерігаємо за остаточними похоронами месіанських домагань російської церковної ієрархії і концепції «русского міра». І це могло б стати початком чогось нового в житті Церкви. Але чекати тверезого аналізу того, що сталося, ні від кліриків, ні від православної громадськості, на жаль, не доводиться».
А от Віталій Портников, оглядач «Радіо Свобода», зауважив: «Усі останні десятиліття Москва виправдовувала трагічний для багатьох парафіян розкол в українському православ’ї саме тим, що вона захищає канонічну віру й єдність світового православ’я. А зараз, коли дозріли всі умови для подолання розколу в Українській церкві, коли Вселенський патріарх знайшов формулу єдності для всіх православних віруючих, РПЦ ініціює розкол у тому самому світовому православ’ї і готова перетворити на розкольників вірних своєї церкви в Україні — УПЦ (Московського патріархату)».
Своєю чергою, диякон Андрій Кураєв, відомий російський православний богослов, відреагував на це публікацією під заголовком «Ура, ми тепер самі розкольники!», в якій зауважив: «Підстава для розриву фантомна — приїзд константинопольських легатів до Києва. Гаразд би, вони хоч якусь ієрархічну дію зробили (служили літургії, висвятили когось). Але розкол через просто приїзд послів — це вперше. Право хоч церковне, хоч світське не карає за намір. То ж наш синод сказав нове слово».
«Ми перші перейшли на мову війни. Типовий самостріл. Яке тут канонічне право! За цим правом священик, котрий відмовляється від співслужіння з іншим кліриком без доказу єресі останнього, підлягає позбавленню сану. Інший канон каже, що якщо ти звинувачуєш іншого, але не можеш довести — покарання, яке ти хотів для нього, переходить на тебе, — констатував Богослов. — «Вжите архієреями РПЦ формулювання «ми будемо змушені повністю розірвати євхаристійне спілкування» чітко вказує на винуватців розриву. Саме це «ми» і покладає всю моральну й юридичну відповідальність за розкол на наш синод Синод дав повний набір козирів Константинополю для того, щоб викреслити нас узагалі з канонічного простору».
Відтак, Кураєв резюмував: «Сьогоднішній самостріл синоду змушує сумувати не про Україну, а про Росію. Це постріл у майбутнє нашої країни. Синод у повному складі поспішив прийняти участь в копанні окопів по периметру країни. Взяв участь в нагнітанні військово-мобілізаційної істерії. Це отруйна атмосфера. Вона роз’їдає наше майбутнє. І совість. Адже «на війні як на війні». Будь-які міфи та фейки хороші».

«Погрози є нікчемними»
Релігієзнавець Олександр Саган нагадав із цього приводу: «Подібна ситуація була 1996 року, коли синод Вселенського патріархату заснував Естонську автономну православну церкву. Тодішній патріарх Московський Алексій II перестав поминати ім’я Вселенського патріарха під час літургії. Російська православна церква залишилася в самоізоляції. Але потім пішла на поступки і визнала дії Константинополя».
«Рішення про томос для Української православної церкви стало потужним ударом для московського патріарха. Все відбуватиметься за сценарієм 1996 року. РПЦ піде на поступки і визнає Українську помісну церкву. В Україні залишиться юрисдикція Московської патріархії й існуватиме Українська помісна церква. Частина етнічних росіян, котрі відвідують храми УПЦ МП, не захочуть перейти до УПЦ КП. Якщо Москва на той час не відновить єднання, то опиниться за межами світового православ’я і не буде визнана. Фактично Московський і Київський патріархати поміняються місцями. І церква МП стане розкольною», — пояснив він.
Відтак наближений до Вселенського патріарха архієпископ Тельміський Іов (Геча) заявив: «Погрози Московського патріархату розірвати спілкування з Константинополем і залякування повторенням великого розколу на православ’я і католицтво є нікчемними. Припиняти євхаристійне спілкування потрібно з поважних, догматичних причин, а не через примхи. Щодо питання розколу і автокефалії в Україні всім відомо, що ця проблема не є питанням богословського характеру, і тут не потрібно звинувачувати будь-кого в єресі. Тому, погрози є скоріше зловживанням».
Архієпископ Іов також наголосив: «Коли Україна вже не є частиною Російської імперії (як також і не Радянського Союзу), і коли в ній триває майже 30 років церковний розкол, через який мільйони людей перебувають за межами канонічної Церкви, і з яким до цього часу Московський патріархат не спроможний упоратися, Вселенський патріархат зобов’язаний прийняти належні заходи. При цьому слід підкреслити, що він не втручається в справи чужої помісної церкви, але діє на своїй канонічній території — на території Київської митрополії. Автокефалія України пропонується Вселенським патріархатом не як зброя для війни, але як ліки, щоб загоїти церковний розкол».

Ігор Голод

До слова
Останнім часом на Вселенський патріархат почали здійснювати масовані кібератаки. Про це 17 вересня повідомив Павло Клімкін, міністр закордонних справ України. Він розповів, що зустрівся з екзархами його Святості Вселенського патріарха. Під час цієї розмови була озвучена інформація про масовані кібератаки. «Останнім часом і на Фанар, і на Вселенський патріархат, і на самих екзархів здійснюються масовані кібератаки. Справді, для тих, хто за цим стоїть, немає нічого святого», — написав міністр у Facebook.

Пряма мова
Архієпископ Тельміський Іов (Геча):
— Абсолютно всі сучасні православні автокефалії, крім найдавніших патріархатів, були створені томосами Константинтинопольської церкви. Кожна з новітніх автокефалій проголошувалася у прив’язці до політичних факторів, зокрема через здобуття державної незалежності. Однак при цьому мала глибші причини — «забезпечити єдність Церкви всередині кожної з цих держав, як і єдність між помісними Церквами. РПЦ не має права надавати автокефалію українській, як і будь-якій іншій Церкві, бо це є прерогативою Константинопольського патріархату, як першого серед православних центрів у світі. Цікаво також нагадати, що православній церкві в Росії томосу про автокефалію ніколи не надавали. Теорія ж Москви як «Третього Риму» не має ні богословських, ні канонічних підстав. Цей міф вигадав псковський старець Філофей на початку XVI ст. Але православна церква не живе на базі міфів. Історія православної церкви не знає «першого» чи «другого» Риму, є лише «старий» (Рим) і «новий» (Константинополь). Третьому не бувати.

Митрополит Антоній, керуючий справами УПЦ (МП):
— Українська православна церква Московського патріархату не визнає нову Українську православну церкву після надання автокефалії Вселенським патріархатом на прохання церковної та світської влади. Теперішні розкольники стануть автокефальною Церквою, а нашу канонічну Церкву спробують зробити чужою для нашої країни. Наша Церква не визнає ці дії і не буде співпрацювати з новою Церквою. Упевнений, що УПЦ (МП) збереже за собою більшість парафій і віруючих. Дехто піде, але небагато, підуть проблемні. А в сім’ях українців почнуться знову суперечки, будуть знову захоплювати наші храми, брат піде на брата, будуть конфлікти.

Андрій Іллєнко, народний депутат України:
— Відбувається те, що має відбутися: відновлюється історична справедливість. Відновивши свою державну незалежність Україна має відновити свою церковну незалежність. Зараз цей процес уже став незворотнім. Останні істеричні заяви Московської патріархії свідчать: вони розуміють, що Томос буде. Хамлячи та роблячи недружні кроки в бік Константинопольського патріарха вони копають собі могилу, перетворюються на секту, яка твердить, що всі навколо не правильні і лише вони єдині правильні. Цим вони відсікають себе від решти православного та християнського світу. Гадаю, що в них буде хороша нагода чесно сказати, що сповідують не християнство, а «русскій мір» і замінити Бога на Путіна, бо так їм легше.

About Author

Meest-Online

Comments are closed.

Leave A Reply

Loading...