Новини для українців всього свту

Monday, Dec. 9, 2019

Показовий православний терор

Автор:

|

Листопад 28, 2019

|

Рубрика:

Показовий православний терор

Українська православна церква Московського патріархату (УПЦ МП) влаштувала справжнє переслідування Ігоря Салецького, котрий є головним у Вінницькій області у справах релігії. Після отримання томосу сотні громад сказали «ні» Російській православній церкві (РПЦ) і перейшли до Православної церкви України (ПЦУ).
Реєстрація — остання юридична процедура переходу громади, яку має зафіксувати саме державний реєстратор. Перехід громад із МП до ПЦУ уперше в Україні оформив документально цей чиновник на Вінниччині. Наразі він за свою роботу розплачується, тому що УПЦ МП затягала його по судам, а віднедавна долучилася і поліція, порушивши проти нього справи з вимогою звільнення з посади. «Відчуваю на собі той тиск, безпідставні звинувачення, щоб показово показати для всіх державних службовців, що може бути у випадку, якщо будете ухвалювати такі рішення», — скаржиться п. Скалецький.

Православні тітушки
Село Лука-Мелешківська розташована за десять хвилин їзди від обласного центру. Тут проживає близько 1 тис. людей. Раніше усі ходили до старовинного дерев’яного храму — пам’ятки місцевого значення. За словами Оксани Боженко, місцевої мешканки, у день, коли громада голосувала за перехід до ПЦУ, ніколи раніше так до церкви не приходили. Тоді 20 людей висловились проти. Вона розповідає, що кожен вірянин приходив із паспортом, кожному вручали бюлетень. Кожен голосував: залишитися у РПЦ чи перейти до ПЦУ.
Жінка стверджує, що російські священники завжди возять із собою тітушок. Десанти спортсменів організовує Вінницька єпархія МП на кожну службу. Владика Варсанофій, її керівник, навіть не приховує цього. Називає це «молодіжними гуртками». «Завжди так було, що при церкві є недільна школа, є молодіжні різні гуртки, є братства. Виконували вони історичну місіонерську місію. Допомога в охороні храму», — стверджує він.
90 % селян Луки-Мелешківської захотіли вивести свій храм із РПЦ. Вони отримали усі необхідні документи. «Приблизно 400 людей висловилися за перехід і десь 15 вирішили залишитися у МП, — зазначає Марія Березюк, ще одна місцева мешканка.
Утім, потрапити до храму люди не можуть через тітушок. «Кожної служби приїжджають. Крім наших лучанських людей прибувають різні люди. Серед них спортсмени, є боксери. Це Московський патріархат», — додає жінка.
При цьому тітушки не стримуються у висловлюваннях і козиряють своїми проросійськими поглядами. Якось керівника МП на Вінниччині місцеві журналісти запитали, чи вважає він Росію країну-аґресором. «Певно, що є конфлікт. Як агресор сьогодні я б не сказав», — вважає владика.
Ті тушки з’являлися і в інших селах, де майже уся громада проголосувала за вихід із РПЦ. Зокрема, у селі Пеньківка, де більше 500 людей поставили підпис за перехід, а 24 особи виступили проти. Зараз замість молитися в храмі більшість судиться за власні права, бо десяток парафіян МП мають підтримку міцних кулаків.

Провчити реєстратора
Право більшості зайти в храм і служити в ньому гарантує ст. 8 Закону України про свободу совісті та релігійні організації. Саме ним керувався Ігор Салецький, коли після зборів села, голосування, отримав пакет документів із проханням значної більшості змінити їхню конфесійну приналежність та перереєструвати громади з УПЦ МП в ПЦУ. Чиновник зробив це, проте місцева поліція порушила проти нього справу за самоуправство і через суд змістила з посади. «Я пережив багато судів. На жаль, слідча головного управління вінницької поліції під час допиту як свідка мене, а не підозрюваного, намагалася мені постійно подати таким чином, що члени релігійної громади, котрі ухвалили рішення щодо зміни підлеглості, насправді не члени релігійної громади, а члени територіальної громади. Натомість священник подав заяву, де зазначив 15 осіб, членів релігійної громади», — розповідає п. Скалецький.
Вінницька поліція чомусь взяла на себе повноваження по своєму трактувати норми закону. У відповідному законі України чітко вказано, що рішення про зміну підпорядкування ухвалює не парафіяльна рада, як цього хоче поліція, а на загальних зборах членів релігійної громади, тобто, усіма, хто ходить до церкви того чи іншого населеного пункту.
Вінницька слідча по суті вважає, що лише священник та десятеро наближених до нього членів парафіяльної ради мають визначати, кому підпорядковуватися, а не жителі села, котрі будували церкву, збирали гроші на ремонти, ходили на служби й є законною релігійною громадою. «У мене була розмова з керівником головного управління національної поліції у Вінницькій області, де він висловлював свою точку зору і сказав: у вас там священник знає, хто є членом релігійної громади. А ті люди, котрі збираються, то члени територіальної громади. Вони не мають жодного стосунку до релігійної громади», — пригадує п. Скалецький.
Адвокатка, котра захищає громади ПЦУ, каже, що майже усі справи про побиття членів ПЦУ закривають, натомість усі заяви членів МП розслідують. Вірян ПЦУ постійно викликають на допити. «У мене не викликає сумніву те, що поліція лобіює інтереси на території Вінницької області інтереси Московського патріархату. Будучи юристами, будучи людьми, які мислять стратегічно, Московський патріархат зрозумів, що їм треба вибити з колії та поставити на коліна державний орган в особі Салецького як начальника управління», – переконана Сніжана Чубенко, адвокат релігійних громад ПЦУ у Вінницькій області.
Насправді ж справа проти Ігоря Салецького фактично оголила те, про що раніше тільки говорили — задум Московського патріархату показово покарати навіть державного службовця, якщо той наважиться реєструвати громади нової Української церкви.

Поліція з українським народом?
Юрій Педос, голова Вінницької поліції, раптово пішов у відпустку і на телефонні дзвінки журналістів не відповідає. Поговорити зі слідчою Світланою Воронюк також не вдається. Розказати, чому по-своєму трактує закон України, вона відмовилася. «Я не уповноважена давати будь-які коментарі з приводу цього. Я не зобов’язана нікому нічого пояснювати», — вважає слідча. 
Пресслужба заявила, що крім начальника, котрий у відпустці, ніхто коментувати цього не буде. У записі п. Педос загальними фразами описав, що були звернення громад Московської церкви, що вилилось у справу проти Ігоря Салецького. «Якщо п. Салецький порушив закон, він відповідатиме за законами України, за заявами громадян України», — запевнив обласний поліційний начальник.
Насправді його прихильність до РПЦ в Україні — це лише припущення, яке однак ґрунтується на фактах. Один із них — храм, розташований на території обласної вінницької поліції. Храм належить МП і служить в ньому священник цієї церкви. Сюди навіть приїздив митрополит Варсанофій. «Із неофіційних джерел я отримала інформацію, що начебто священник Московського патріархату отримує офіційну зарплату з головного управління національної поліції», — розповіла п. Чубенко.
Вона також поінформувала, що головний поліціянт Вінницької області бере участь у фінансуванні храму УПЦ МП на околиці обласного центру. Нещодавно апеляційний суд поновив Ігоря Салецького на посаді. Та днями слідча Воронюк знову прийшла з обшуком у його кабінет для вилучення документів.
Своєю чергою, Антон Геращенко, заступник міністра внутрішніх справ України, повідомив, що триває перевірка дій керівництва вінницької поліції і тому він утримається від коментарів. Ця незрозуміла зацікавленість вінницьких правоохоронців мати такий особливий погляд на закон вже тягне і на увагу Державного бюро розслідувань, адже зараз за справою п. Салецького уважно стежать реєстратори всієї України. Вони бачать лише один сигнал від держави: бережіться.

Сергій Гальченко, ТСН

До слова
П’ята частина православних в Україні відносить себе до парафіян ПЦУ. Це випливає з результатів опитування, проведеного нещодавно Центром Разумкова. Загалом православними назвали себе 64,9 % опитаних, ще 9,5 % — греко-католиками. Протестантами та римо-католиками вважають себе 1,8 % і 1,6 % відповідно. 8 % опитаних назвали себе «просто християнами», а 12,8 % не відносять себе до вірян. Велика частина серед опитаних православних називає себе «просто православними» — 46,6 %. 20,3 % назвали себе парафіянами ПЦУ. 16,3 % назвали себе парафіянами УПЦ МП, що вдвічі менше, ніж 2010 року (34, 5%). Ще 11,9 % — парафіянами УПЦ Київського патріархату (КП). Вагалися з відповіддю на запитання 4,8 % опитаних православних. Водночас, офіційна статистика релігійних організацій Міністерства культури на 1 січня ц. р. свідчить про те, що організаційна структура УПЦ МП продовжує залишатися найрозвиненішою: в неї входить більше 12 тис. діючих парафій і більше 10 тис. священнослужителів. При цьому сумарна кількість діючих парафій УПЦ КП та Української автокефальної православної церкви, які об’єдналися в ПЦУ, — близько 6 тис., а кількість священників — трохи менше 4,5 тис.

About Author

Meest-Online