Посилках з США в Україну

Новини для українців всього свту

Wednesday, Aug. 15, 2018

Не підвладні рухові часу. 10 найвідоміших органів України

Автор:

|

Січень 26, 2012

|

Рубрика:

Не підвладні рухові часу. 10 найвідоміших органів України

В історію культури і в музичну традицію східнослов’ян-ських народів орган увійшов понад тисячу років тому. Із Візантії перші органи проникли на Русь і стали популярними інструментами. Згадки про органи зустрічаються у Воскресенському, Львівському, Патріаршому, Софійському й інших літописах. Органи для домашнього використання та для церков, як правило, виписувалися з-за кордону. Але були й вітчизняні майстерні. Особливо відомою на межі ХІХ та ХХ ст. була фабрика Яна Слівінського зі Львова. Інструменти цієї фабрики були встановлені у Житомирі, Полонному, Берестечку, Плужному, Херсоні, Луцьку, Києві та інших містах України. Зараз в Україні налічується понад 200 органів. Подаємо десятку найкращих.

Найдосконаліший (Центр органної музики «Лівадія», Ялта)

У приміщенні колишньої електростанції, яка виробляла електроенерґію для царського Лівадійського палацу, міститься Центр органної музики «Лівадія». Його великий орган — єдиний вiтчизняний інструмент такого класу, створений за 20 років незалежності, і найбiльший за кількістю регістрів орган в Українi. Його було розроблено та збудовано за проектом і під керівництвом Володимира Хромченка (Ялта). Поряд із традицiйною механікою управління органом застосовано сучасні досягнення електроніки, що значно розширює технiчнi й художнi можливостi інструмента.

Звучання регістрів органа так ретельно підібране та збалансоване, що утворюється своєрідний ансамбль, який відрізняє цей орган від інших інструментів.

Найпотужніший (Будинок органної й камерної музики (костьол Св. Марії Магдалини), Львів)

В 1968—69 роках чеська фірма Rieger-Kloss виконала реконструкцію органа, збудованого в костьолі 1936-го, і він знову заграв. Інструмент набув стану й вигляду, який зберігає сьогодні. За звучанням він — класичний зразок романтичного типу органа з оркестральним характером, але багатий досвід фірми-будівника дозволив уникнути романтичної однобокості. Багатство виконавських можливостей, чудова акустика залу, удала конструкція роблять орган не тільки одним із найбільших, а й найкращих в Україні. Завдяки чудовому підбору регістрів орган дає змогу успішно виконувати твори, характерні для епохи бароко. Звучання повного органа відрізняється силою та величністю, а окремі регістри звучать різноманітно й артистично.

Найфункціо-нальніший (Костьол Св. Олександра, Київ)

Монтаж органа німецької фірми M. Weise Platling/BAYERN на новому місці —у храмі Св. Олександра міста Києва — завершено у квітні 2002 року. Його подарувала парафія

Св. Магдалини міста Герцогенауераха поблизу Нюрнберґа (Ба варія, архідієцезія Бамберґа). Орган був побудований 1953 року. За розмірами він ідеально вписався на балконі й створює враження, ніби спеціально будувався для храму Св. Олександра, але для такої досконалості його корпус довелось дещо зменшити у висоту. Прості й елегантні форми органа, у сучасному стилі, без зайвої пишності, гармонують зі загальним аскетичним інтер’єром костьолу. Нечисленні обриси, поєднання жовтих і білих труб роблять проспект органа простим, вишуканим і величним.

Найкращий за підбором регістрів (Національна музична академія, Київ)

Великий орган Національної музичної академії України є найкращим органом фірми VEB Sauer Orgelbau в країні. За підбором регістрів, їх багатством і різноманітністю, за кількістю інших виконавських можливостей він належить до найвидатніших органів України. Інструмент невдало розміщений у глибині великої сцени, тому звук його поглинається надбудовою над сценою та оркестровою ямою. Орган використовується як навчальний інструмент у Національній музичній академії (колишній консерваторії).

Найзнаменитіший (Концертний зал ім. С. Прокоф’єва, Донецьк)

Цей орган був побудований фірмою E.F. Walcker (Людвігсбурґ) і встановлений 1839 року в церкві Петра та Павла на Невському проспекті у Санкт-Петербурзі. За розмірами та якістю він далеко випереджав органи інших церков Петербурґа. Інструмент неодноразово перебудовувався. Капітальної реконструкції він зазнав 1910 року. 1938-го орган було перевезено до Москви для встановлення в концертному залі ім. П. Чайковського, однак виявилось, що він не відповідав акустичним даним залу. 1958 року, на прохання керівництва Донецької області, за генеральним проектом фірми Rieger-Kloss орган був розібраний, вивезений у Чехію, реконструйований і потім установлений у концертному залі ім. С. Прокоф’єва обласної філармонії м. Донецька.

Найдавніший (Львівський історичний музей)

До музейної експозиції цей орган потрапив із колекції Владислава Лозинського, палкого збирача забутків культури й мистецтва. Понад 30 років він створював власну збірку, яка після його смерті (1913 рік) була розділена між міськими музеями Львова. Такі інструменти були характерними для епохи бароко, бахівського часу. Дата його створення — приблизно до 1650 року. Орган складається з двох частин: у нижній містяться міхи й педальний повітряний насос, у верхній — клавіатура та система труб. Корпус верхньої частини виконаний у червоних кольорах, розкішно декорований позолотою, розписом і лакований, на кутах вирізьблені атланти та каріатиди. Над клавіатурою — образ на полотні сцени пастирської: танцюючі дівчата, що грають на лютні, арфі, флейті та пузоні, посередині між групами Орфей на скелі, збоку — міський краєвид і руїни замку.

Найбільший за фізичними розмірами (Церква Св. Андрія УГКЦ, Львів)

1898 року львівськими органобудівниками з фабрики Жебровських у старій шафі органа Якуба Крамковського (дата виготовлення — 1810-й) був розміщений новий інструмент, при цьому були використані деякі старі голоси. Орган мав 33 регістри у двох мануалах і педалі. Стіл органіста виконаний із кованого заліза, що вказує на його давність. Корпус органа зберігся донині; на проспекті орган мав 63 труби, з яких на сьогодні залишилось лише 28.

Вимагає захисту та збереження як пам’ятка культури. Єдиний фірми E.F.Walcker (Кафедральний костьол Св. Софії, Житомир)

Перед початком ХХ століття Україна збагатилась кількома органами відомої фірми E.F. Walcker із Людвігсбурґа. Значна кількість органів католицьких церков, що існували в Україні, була вироблена саме фірмою E.F.Walcker. Один із цих органів був установлений у католицькому кафедральному костьолі Св. Софії міста Житомира 1897 року. Через довготривалу відсутність ремонтів і належного обслуговування в травні 2002 року орган вийшов з ладу. Має значну історичну та культурну цінність.

Найбагато-страждальніший (Костьол Матері Божої Ангельської монастиря Братів менших капуцинів, Вінниця)

Це — орган, що встав із мертвих. Інструмент був виготовлений німецькою фірмою VEB Sauer Orgelbau (Франкфурт-на-Одері) 1984 року й діяв до 1991 року. Був установлений у приміщенні колишнього костьолу, переобладнаного під потреби органного залу. Після передачі залу громаді православної церкви орган був брутально знищений: корпус — розтрощений, зім’яті та покривлені труби — викинуті в підвали. Деякі важливі вузли складної системи звучання взагалі зникли. Згодом парафія сусіднього костьолу Матері Божої Ангельської почала реставрацію втраченого органа. Майстри з м. Бєльско-Бяла (Польща) на чолі з органістом, органним майстром, музичним діячем Єжи Куклею виконали титанічну роботу з відродження втраченого органа.

Найгарніший (Костьол Яна Хрестителя, Самбір Львівської області)

Орган не належить до великих чи видатних за своїми характеристиками, але може бути зарахований до найцінніших історичних і культурних пам’яток. Це — один із трьох збережених досі інструментів, виготовлених на «Фабриці органів костьольних і гармоній у Львові» Яна Слівінського. За 17 років існування, з 1876 по 1903 рік, підприємство виготовило понад 200 органів. Більша частина їх призначалася для костьолів Галичини. Після здобуття першої освіти Слівінський виїхав за кордон, у Францію, де близько 10 років працював на фабриці видатного органобудівника Аристида Кавайє-Коля, органи якого вважаються бездоганними за конструкцією, зразковими за звучанням, еталонними за естетикою екстер’єру. Після повернення він відкрив 1876 року власну фабрику. Органи Слівінського швидко стали відомими й завоювали популярність. В історії органобудування наприкінці XIX — на початку XX ст. фігура майстра Слівінського була однією з найяскравіших.

 

About Author

MiCT

Comments are closed.

Leave A Reply

Loading...