Посилках з США в Україну

Новини для українців всього свту

Wednesday, Dec. 13, 2017

Могутні творчі постаті вразили Торонто

Автор:

|

Лютий 23, 2017

|

Рубрика:

Могутні творчі постаті вразили Торонто

Концерт Національного заслуженого академічного симфонічного оркестру України, що відбувся 13 лютого ц. р., став не тільки визначною подією концертного життя Торонто, але і справжнім тріумфом української музичної культури. Цьoго вечора більш ніж 2,5 тис. слухачів, яких вмістив «Рой Томпсон-голл», мали унікальну можливість почути гру одного з найкращих симфонічних оркестрів Європи під керівництвом видатного українського дириґента, лауреата премії імені Тараса Шевченка, народного артиста України Володимира Сіренка. Оркестр гастролював із концертами в Німеччині, Франції, Австрії, Австралії, Англії, Іспанії, Бельгії, але до Канади приїхав вперше. Можливо, тому серед численної аудиторії цього вечора можна було побачити не тільки українців, але і представників інших громад багатонаціонального Торонто. Всі квитки були викуплені бажаючими познайомитися з українською музикою й оцінити майстерність українських музикантів наперед.
Оркестр, що нараховує 98 музикантів, був заснований 1918-го Радою Міністрів України. Відтоді він виконав і записав велику кількість української та світової музики, тільки за період 1993-2016 рр. оркестр випустив більш, ніж 100 дисків. Перше виконання своїх творів оркестру доручали такі композитори, як Борис Лятошинський, Дмитро Шостакович, Арам Хачатурян, Мирослав Скорик, Валентин Сильвестров та Євген Станкович. 2005-го та 2009 року вперше в історії України й уперше в історії конкурсу, за високий рівень майстерності український симфонічний оркестр було номіновано для Grammy Award за диски з музикою В. Сильвестрова й Е. Блоха.
Володимир Сіренко є незмінним керівником та головним дириґентом оркестру з 1999-го. Як достойний представник дириґентської еліти XXI ст., він стоїть на одній сходинці з найкращими світовими дириґентами Америки, Німеччини та Франції. Зараз він, без сумніву, є одним із найталановитіших і найяскравіших дириґентів України. Під час концерту слухачі змогли оцінити його глибоко емоційне дириґування, відшліфовану техніку, філігранність жестів, глибину інтерпретації музики, відчуття стилю та темпів. Злагодженість і баланс оркестру та темброва розмаїтість були неперевершеними. Незважаючи на дещо м’яку, романтичну манеру дириґування, маестро Сіренко зумів досягнути неймовірно високого драматизму у виконанні та донести до слухача філософську глибину і надзвичайну красу виконуваної музики.
Український фольклор, переплетення давніх казок і легенд, картини рідного краю, як і драматичні, ліричні, гумористичні, фантастичні, реалістичні, трагічні відтінки нашого життя були яскраво представлені в творах Євгена Станковича та Петра Чайковського.
Євген Станкович (народ. 1942) — один із найвідоміших сучасних українських композиторів, музикальний діяч, педагог, народний артист України, лауреат державної премії імені Тараса Шевченка. У своїй музиці композитор використовує українські національні елементи та фольклорні мелодійні інтонації. Високопрофесійно композитор перетворює в своїй музиці елементи народної творчості та підпорядковує їх своїм творчим задумам. «Я і зараз вважаю, що народні пісні, особливо степові, є настільки унікальними, що самі собою створюють закінчені музичні шедеври», вважає маестро.
Концерт розпочався сюїтою з балету «Ніч перед Різдвом» за мотивами твору Миколи Гоголя. Саме цю музику композитор вважає одним із кращих своїх творів. У ньому Станкович використовує багато нестандартних музичних засобів у розкритті образів. Композитор вживає улюблені різдвяні мелодії «Щедрик», «Радуйся земле», сучасні популярні твори та чудові ліричні мелодії для образів Оксани та коваля Вакули. Так і бачиш, як на тлі геніальної, неперевершено образної музики розгортається оповідання Миколи Гоголя: «Зимова, ясна ніч настала. Глянули зірки. Місяць велично виплив на небо посвітити добрим людям, щоб усім було весело колядувати. Аж ось з димаря одної хати клубами посунув дим і разом з димом вилетіла відьма верхи на мітлі».
На тлі цього іронічно-феєричного гоголівського сюжету абсолютним контрастом прозвучав Другий концерт для скрипки й оркестру Євгена Станковича. Глибоко трагічна та щемливо інтимна музика концерту не залишила нікого байдужим у залі, торкнулася найпотаємніших струн у серці кожного слухача. Можливо, кожен відчув і зрозумів слова Станковича що «сьогоднішнє — це вже минуле, а минуле може бути майбутнім».
Володимир Сіренко, головний дириґент Національного симфонічного оркестру України в інтерв’ю газеті «День» так розповів про творчість Є. Станковича: «Надзвичайно пронизлива музика, пробирає до глибини душі, до самого серця! В ній весь Станкович: у цій небесній, космічній ліриці, в цьому драматизмі, трагізмі, у співставленні граничних колізій, а на завершення твору — в просвітленні, катарсисі. Така неймовірно широка палітра — від самих глибин і до Космосу, і, водночас, стриманість і вишуканість — ось у цьому також весь Станкович!»
Солістом виступив всесвітньо відомий молодий скрипаль, колишній киянин Дмитро Ткаченко, котрий зараз працює в Англії. Дмитро виступає з концертами по всьому світу, викладає в Національній музичній академії України, а також дає майстер-класи в Японії, Кореї, Туреччині й є засновником Міжнародного музичного конкурсу імені Б. Бріттена в Лондоні. Це музикант, котрому притаманний неповторний виконавський стиль, фантастичне володіння технікою, музикант, який розуміє інтонаційний стиль і темброву палітру, характерну лише для Євгена Станковича. Затамувавши подих, слухала зала всі фарби безконечних можливостей музики — від ледь чутного дотику струн solo скрипаля до вражаючого своїм драматизмом tutti оркестру.
У грандіозній за змістом і якістю концертній програмі «товаришем» Євгена Станковича виступив Петро Чайковський, точніше, його симфонія № 6 («Патетична»).Один із найдраматичніших взірців світової музики вразив слухачів не лише бездоганним виконанням, а й вишуканістю інтерпретації. В цій симфонії дириґент Сіренко показав себе як глибокий вдумливий інтерпретатор, котрий тонко відчуває композитора і розкриває найхарактерніші особливості симфонічного стилю Чайковського: глибину драматургічного розвитку, цілісність музичної форми, виразність і багатство мелодій, інтонаційну різноманітність. Написана і виконана самим композитором за кілька днів до його смерті, Шоста симфонія є найвищим досягненням Чайковського, справжнім шедевром світової класичної музики.
Tеми страждання, протесту, пристрасті у фіналі симфонії ніби згасають у безодні, втілюючи своїми смиренням і ліризмом недосяжність світлих мрій. В одному зі своїх останніх листів композитор писав: «Я пишаюся нею (Шостою симфонією. — Ред.) більше ніж будь-яким іншим твором… Мене бентежить та обставина що остання моя симфонія пройнята настроєм дуже близьким до того, яким переповнений Реквієм». Не знаємо чи це було пророцтво, чи зла гра долі, але через дев’ять днів композитора не стало.
Те, що перший виступ Національного симфонічного оркестру під орудою Володимира Сіренка в Торонто та Канаді мав стати великою подією музичного життя Торонто, ні в кого не викликало сумніву. Про це свідчили і підвищений інтерес до прем’єри, і заздалегідь розкуплені квитки, і реклама, і захоплені «чутки» серед професійних музикантів нашого міста. Всі очікування виправдалися: неймовірний успіх концерту засвідчили бурхливі оплески вражених слухачів, які після останніх звуків буквально підхопились із своїх місць і, стоячи, бурхливо вітали дириґента, оркестр та соліста. Емоційна реакція публіки була не менш вражаюча, ніж сам концерт. Сподіваємося на нові зустрічі з оркестром та пишаємося, що Україна має такі могутні творчі постаті, як Є. Станкович, В. Сіренко і Д. Ткаченко, що по всьому світу прославляють українську виконавську школу й українську музику.

Світлана Лисогор

About Author

Meest-Online

Comments are closed.

Leave A Reply

Loading...