Посилках з США в Україну

Новини для українців всього свту

Tuesday, Nov. 21, 2017

Концерт мандолінового оркестру

Автор:

|

Лютий 28, 2013

|

Рубрика:

Концерт мандолінового оркестру

Щораз більшої популярності серед слухачів набувають концерти Мандолінового оркестру Торонто (Toronto Mandolin Orchestra) під керівництвом відомого дириґента Олександра Вепринського, які, зокрема, відбуваються й у Glenn Gould Studio Канадського центру звукозапису. Завдяки такій співпраці оркестру та центру звукозапису неповторне виконання творів композиторів сучасності й минулого зберігається для нащадків, а вибране одразу з’являється у світовій мережі.

Мушу зазначити, що я є багаторічним прихильником ТМО й отримую естетичну насолоду від його неповторного звучання. Оркестр був заснований 1956 року при Канадській гільдії Шевченківських музичних ансамблів, які об’єднують низку творчих колективів (оркестр, хор, танцювальний ансамбль, музичну школу). Художній керівник і дириґент оркестру Олександр Вепринський дуже тонко трактує твори світової класики та перекладає їх для мандолінового оркестру, до складу якого входить цілий спектр струнних і щипкових інструментів, як-от домра, мандола, контрабас, а також акордеони, фортепіано, духові й ударні. Серед його останніх надзвичайно вдалих опрацювань — сюїти «Ніч на Лисій горі» М. Мусоргського, «Пер Ґюнт» Е. Ґріґа, два уривки з якого — «Ранковий настрій» і «У печері гірського короля» — прозвучали й на листопадовому концерті.
За понад 60-літню діяльність оркестр здобув таке широке визнання, що композитори присвятили свої твори спеціально ТМО. Мандолінові оркестри популярні серед різних народів, зокрема й у японців. Великим здобутком українського оркестру п. Вепринського є залучення до репертуару «Пісні японської осені» Ясуо Кувагари, яка є одою життю, що згасає, і неначе осіннє листя опадає, ностальгує за молодістю.
Репертуар концертів щоразу збалансовано таким чином, що в ньому переплітаються твори різних жанрів, композиторів і епох. Найвибагливіший меломан буде приємно здивований чудово укладеними оркестровками, які висвітлюють, здавалося би, знайомі твори з несподівано цікавого ракурсу — «Українська фантазія» Є. Тростянського, «Метелиця» Г. Свиридова тощо. Саме ця композиція Свиридова була виконана на вшанування пам’яті полеглих за Канаду та світову демократію. Твір здіймає в душі цілий вир спогадів, жагучу тугу за втраченими сподіваннями. М’яко, розспівно вступає гобой, його підхоплює кларнет, тоді наростає звучання «тутті» всього складу оркестру. Поступово спадає напруга, і піаніссімо флажолетом вторить гобою флейта-пікколо, далі – логічне завершення кларнета, й останній акорд — за струнними.
Особливий східний колорит, наче навіяний казками «Тисячі й однієї ночі», долинув з озвучених оркестром «Кавказьких наспівів» М. Іпполітова-Іванова та «Персидського базару» А. Кетлебі. В уяві спливають навантажені крамом верблюди, а поєднання звучання пікколо з ударними, що підтримують ритм, і кларнетові заспіви створюють своєрідну атмосферу стародавнього Сходу.
До складу оркестру входять видатні музиканти. Зокрема, домристка-віртуоз Іра Єрохіна вишуковує щораз нові сольні твори в супроводі оркестру. На трьох струнах її «танцюючі пальчики» витинають такі неймовірно складні пасажі, що лишень диву даєшся, а її інтерпретація класичних мелодій є настільки органічна, ніби вони написані саме для домри-соло. Музикантці підвладні різні жанри та стилі: варіації на українські жартівливі пісні (Карапет), «Чардаш» В. Монті, «Циганські наспіви» П. Сарасате тощо.
Організатори концертів ТМО влаштовують і інші сюрпризи для публіки – запрошують видатних музикантів-солістів до участі в концерті. Цього разу шалені аплодисменти слухачів зривав баяніст міжнародного рівня, уродженець Мінська й випускник «Ґнєсинки» та U of T Олександр Севаст’ян. Його звучний, удосконалений кнопково-міховий інструмент, звичний для нас, східних слов’ян, є екзотикою для Канади та решти світу. За віртуозністю виконання й багатством звучання Олександрову гру можна порівняти з органом, а навіть і з цілим оркестром. Своєрідна багатофункціональність його баяна дає йому змогу використовувати не знані досі ефекти («Донська рапсодія» В.Семенова й ін.).
Концертуючи від 2002 року Канадою та США з ансамблем Quartetto Gelato, а також із канадськими симфонічними оркестрами, Олександр Севаст’ян 2007 року виборов у Вашинґтоні престижну нагороду Coupe Mondiale World Accordion Championships.
На концерті публіка насолоджувалася низкою різножанрових композицій у перекладі для баяна: надзвичайно технічною п’єсою С. Рахманінова «Баркарола», «Ой, да ти, калінушка» І. Паніцького, де баян Олександра виявляє всю повноту регістрів, а також «Донською рапсодією» В. Семенова, балетно-класичними номерами К.-М. Вебера, танґо А. П’яцолли, у якому вгадуються складні викрутаси танцівників, що своєю чергою передають напружену гаму почуттів, і легкою гумористичною інтерпретацією «Неаполітанського танцю» П. Чайковського. У супроводі оркестру прозвучала третя частина «Концерту для баяна з оркестром» Н. Чайкіна (оркестровка Є. Дольного), а також «Циганська рапсодія» В. Грідіна та «Коробейники» в аранжуванні Дітеля.
Уперше за 56 років довголітня концертмейстерка оркестру Марія Кузик через хворобу не змогла взяти участь у його виступі. Тож публіка разом із ведучим Леном Седуном побажала їй швидкого одужання.
Чекаємо на наступні виступи чудового колективу! Найближчий його концерт популярної музики до танцю Romanza відбудеться 23 березня в «Княжому дворі» ресторану «Золотий Лев» за адресою: 15 Canmotor Avenue, о сьомій годині вечора. Приходьте з коханими та друзями.

Наталя Стадник

About Author

Meest-Online

Comments are closed.

Leave A Reply

Loading...