Посилках з США в Україну

Новини для українців всього свту

Monday, Dec. 11, 2017

Два крила мистецтва Станіслава Хоменка

Автор:

|

Грудень 04, 2014

|

Рубрика:

Два крила мистецтва Станіслава Хоменка

Афіша виставки Станіслава Хоменка

Мистецтво завжди було частиною повсякденного життя Станіслава Хоменка. Його мати — випускниця текстильного відділу Львівської академії мистецтв. Тому вступ до художнього училища імені

І. Труша був логічним продовженням інтересу до творення. Згодом символіка та фактура нитки перейде в його графіку — абстрактні чорно-білі композиції, подекуди оздоблені мідними пластинками та дротами, скрученими, як нитки, у кільця й овали.
У міфології багатьох народів символізм нитки як ланки між усіма формами буття та найважливішим його джерелом — Сонцем — указує, що нитка провадить усі речі до їхніх витоків. У цьому випадку чорні лінії-нитки то розкручуються та розтікаються хвилясто по білій дошці, то згортаються у тугі клубки; біжать паралельно, або переплітаються, як дороги і долі. Це — не метафора мистців і критиків. У багатьох культурах ткацький станок символізує рух і структуру Всесвіту.
Закінчивши училище 1984 року, Станіслав вступив до Львівської академії мистецтв, на факультет інтер’єру й обладнання, де вивчав дизайн меблів. По закінченні навчання 1992-го залишився працювати два роки навчальним майстром на кафедрі монументального живопису. Своїм наставником вважає Миколу Андрущенка.
Прикметно, що «українська» палітра Станіслава Хоменка відрізняєтъся від «канадської». Це зумовлено не лише свідомим вибором художника, а й відмінністю у краєвидах, головно — у їх освітленні. Карпатські схили просякнуті теплим м’яким світлом, що насичує кольори і робить їх інтенсивними. Мистець не переобтяжує своєї палітри: синій, жовтогарячий, жовтий і їх комбінації уможливлюють передачу духу і настрою місця, що привернуло його увагу. В українських краєвидах він не використовує червоного кольору. За потреби червонуватий відтінок дає поєднання вохри, кобальту та фіолетового. Натомість, прохолодне повітря канадської півночі, суворі пейзажі довкола Гурону та Джордіан-бею диктують зовсім інший добір кольорів. Без червоного, каже автор, не може обійтися в Канаді.
Його улюбленою місциною є узбережжя річки Йорк біля Алґонквіну — одного з найбільших заповідників Онтаріо. Щоліта п’ять років поспіль приїжджає художник на ці терени й малює краєвиди: дерева, річку, колоду на березі. Постійно повертаючись до того самого місця, мистець намагається прибрати перешкоди між краєвидом і його образом на полотні, схопити мінливе світло, барви та плин річки. Очевидно, тому він відмовляється від чіткої лінії, а моделює довкілля лише кольорами.
Серію міських краєвидів Станіслав виконує тільки на квадратних аркушах — обставина, варта уваги не просто як цікаве формальне вирішення композицій. Символіка квадрату багата на конотації, як універсальні, так і притаманні окремим культурам і галузям знання. Квадрат є базовою фігурою на позначення Землі, а також уособленням створеного й усталеного Всесвіту. Цікаво, що стародавні міста будувалися в межах квадратів, тому невипадково художник обрав цю фігуру для творення образів старого Львова. Кольорова графіка, якою послуговується мистець, видається на перший погляд цілком абстрактною, але той, хто знає місто Лева, може вирізнити з-поміж оманливо хаотичних ліній обриси знаменитих будівель, веж і соборів.
Кубинські пейзажі, нарисовані чорнилом на кольоровому папері, відкривають цілком інший світ: нахилені морським вітром пальми, тростинові хижі, тропічні кущі, квіти — усе те, що впадає у вічі безтурботному туристові.
Цікавими є натюрморти й інтер’єри Станіслава Хоменка. «Теплий вечір» мовби витканий зі смужок теплих кольорів, які щільно прилягають один до одного. Густо накладені фарби творять фактуру рядна — традиційної прикраси інтер’єру української хати. «Натюрморт із рибами» цікавий протиставленням площин (рибини) й об’ємів (келихи та пляшки).
Твори художника привертають увагу й своїх, і чужинців: «Різдвяна зірка» в Королівському музеї Онтаріо, персональна виставка в Інституті Святого Володимира (2012). До чого би не звертався художник — живопису, графіки чи декоративного розпису (лампи, скрині, бильця ліжок) – і де би не творив: в Україні чи Канаді, усе має естетичне призначення й оригінальний стиль.

Галина Костюк

About Author

Meest-Online

Comments are closed.

Leave A Reply

Loading...