Посилках з США в Україну

Новини для українців всього свту

Monday, Oct. 22, 2018

Українське «кіноперезавантаження». Чи відбудеться воно за допомогою 176 мільйонів гривень?

Автор:

|

Січень 12, 2012

|

Рубрика:

Українське «кіноперезавантаження». Чи відбудеться воно за допомогою 176 мільйонів гривень?

Вітчизняне кіновиробництво вже котрий рік перебуває в глибокій кризі. Експерти вважають, що говорити про якісь суттєві зміни ситуації у 2011 році не доводиться. Головною проблемою кіногалузі залишається відсутність державного протекціонізму та послідовної політики в цій сфері, що передбачає захист і просування національного фільму на внутрішньому та міжнародних ринках через податкові стимули, фінансову й законодавчу підтримку.

Додатковий поштовх

Утім, на щось таки можна сподіватися вже наступного року, адже на розвиток українського кіно буде виділено рекордних 176 млн грн. Принаймні про це заявив член парламентської фракції Партії реґіонів, син президента Віктор Янукович-молодший. Відповідну суму передбачено в Державному бюджеті України на 2012 рік, який було прийнято у Верховній Раді 23 грудня 250 голосами.

«Хоча ми пропонували надати на підтримку кіно майже 265 млн грн, передбачені 167 млн — це теж перемога. Я радію, що українське кіно отримало додатковий поштовх», — зауважив Янукович-молодший і нагадав, що цьогоріч «уперше за всю історію України» були проведені прозорі конкурси на фінансування кінострічок вітчизняного виробництва.

«Звісно, розвиток українського кіно залежить не тільки від грошей. Перша частина реформи — надати нові можливості, це ми зробили. Друга частина — навчитися ними правильно користуватися, це завдання на найближче майбутнє», — наголосив політик, зазначивши, що кошти підуть не тільки на виробництво й дистрибуцію вітчизняних фільмів. За його словами, необхідна реставрація української класики кіно та переведення її в цифровий формат.

Даєш конкуренто-спроможність!

Також облаштування потребує Національний центр імені Олександра Довженка. Власне, і сама кіностудія Довженка вимагає не тільки технічного переоснащення. «Із наступного року я візьму під особистий контроль ситуацію, яка склалася на кіностудії. Разом із Державним аґентством із питань кіно ми «перезавантажимо» цю систему. Наше основне завдання — конкурентоспроможна кіноіндустрія!» — сказав Янукович-молодший.

«Зміни в українській кіноіндустрії вже почалися, вони — помітні. Разом із кінофахівцями й Аґентством із питань кіно ми маємо закріпити цю тенденцію», — підсумував парламентарій.

Варто зауважити, що Державний бюджет на 2012 рік передбачає фінансування українського кіно на суму 176,6 млн грн. І 167,5 млн грн із них піде на створення та розповсюдження національних фільмів і фінансову підтримку державного підприємства «Національний центр Олександра Довженка». До слова, 2011 року бюджет українського кіно складав 111 млн грн. А 2010-го фінансування дорівнювало 24 млн грн.

Усе буде?

Однак, незважаючи на зусилля влади з відродження кінематографа, в Україні поки що немає гарних кіносценаріїв. Про це заявила радник президента України Ганна Герман: «Нам не вистачає доброго українського кіно. І ми зараз робимо все для того, щоби воно відроджувалося. Останній фестиваль «Молодість» показав, що зусилля в цьому напрямку робляться, держава виділяє кошти на створення українського кіно. Тож все на правильній дорозі. Потрібно бути оптимістами — усе буде. І українське кіно буде теж».

Нагадаємо, раніше Герман заявляла, що український бізнес, за винятком деяких його представників, не вірить в українську культуру. «Пам’ятаю, прийшов до мене Богдан Ступка з проханням знайти кошти на фестиваль. Він каже: «Фестиваль провів, але залишився весь у боргах — нічим розрахуватися». Я обдзвонила дуже багатьох багатих людей за допомогою, але лише один із них — Борис Колесников — допоміг у цій ситуації. А дехто відповів так: «Я просто не люблю українського кіно».

Запускаємо кінопроцес

А ось що думає із цього приводу людина, безпосередньо причетна до появи в Україні доброго кінопродукту, — сценарист, режисер, оператор Валентин Васянович:

— Щоби запустити кінопроцес, щороку має зніматися близько 30 картин. Вони можуть бути посередні за якістю, із маленькими бюджетами, але повнометражними, іти в прокаті. Віддавати всі гроші одному «генію», як це робило старе керівництво Держкіно, і чекати на «Оскара» — це гра в лотерею.

Потрібно дати можливість максимальній кількості молодих режисерів зняти дебютні роботи. Треба побачити, що вони можуть. Держава стовідсотково фінансує режисерський дебют, але вже на другий фільм кошти залучаються за схемою 50 на 50. Тобто половину дає Держкіно, а решту автор має знайти сам. Я зараз закінчую свою дебютну повнометражну картину «Проста історія», а коли буде наступна — не знаю. Бо не можу знайти другу частину грошей. Чиновники натякають на копродукцію. Коли ж починаєш розмовляти, скажімо, з французами, виявляється, що вони дають гроші тільки на франкомовну частину фільму, або під французьку групу. Якщо у тебе суто український проект з українськими реаліями і ти не хочеш уводити французьку лінію, то 50 відсотків фінансування не знайдеш. Були б у Євросоюзі, мали б доступ до багатьох фондів, які фінансують кіновиробництво.

Система фінансування 50 на 50 гальмує наше кіно. Треба фінансувати стовідсотково. Бо кіношники почнуть дурити державу, удвічі завищувати кошторис. Треба забезпечувати людям можливість знімати. А нині: дебютанти щось спробували, якогось досвіду набралися — і знову на дно лягають або йдуть на телебачення. Якщо вже вклали в когось гроші, то підтримуйте його далі.

По документальному кіно мав справу з фондом Яна Фраймана, є ще фонд Hubert Bals, але вони — малесенькі. Працюють із країнами, що розвиваються. Максимум, що можуть дати на стрічку, — 50 тисяч євро. У відсотковому співвідношенні це — дуже невелика частинка, а звідки залучати решту грошей — не зрозуміло. Наприклад, Мирославу Слабошпицькому цієї суми вистачило тільки на розробку сценарію.

Шукати кошти в українських продюсерів — справа безнадійна. Потрібні меценати, які виділять гроші й нічого не чекатимуть взамін. Але щось не зустрічаються. Ми до такого ще не доросли…

 Дзвінка Камінь

About Author

MiCT

Comments are closed.

Leave A Reply

Loading...