Посилках з США в Україну

Новини для українців всього свту

Monday, Dec. 11, 2017

Україна йде в кіно

Автор:

|

Липень 30, 2015

|

Рубрика:

Україна йде в кіно
В'ячеслав Кириленко

В’ячеслав Кириленко

Ще навесні ц. р. Державна агенція з питань кіно носилася з ідеєю запровадження додаткового податку в розмірі 3 % на послуги телеком-операторів, кінотеатрів і телеканалів заради фінансування українських фільмів. Але цей механізм нічим не відрізнявся від пропозицій людей старої влади.
Однак на презентації у студії Film.ua нової ініціативної групи найбільших українських приватних телеканалів і телестудій #КіноКраїна В’ячеслав Кириленко, міністр культури України, раптом збентежив новиною. Мовляв, концепція змінилася. За його словами, для реалізації національної політики у сфері кіно є три шляхи. «Перший — нуль фінансування й удар по українському кіноринку та національній безпеці. Другий — ведення кінозборів. Це — польська модель, шо викликає критику, але вона вже деактивована», — наголослив він.
Такий проект, додав чиновник, уже був на узгодженні в міністерствах фінансів та економіки, коли з’явився третій варіант. Його запропонували: Олександр Ткаченко, генеральний директор «Студії «1 + 1»; Олександр Богуцький, генеральний директор телеканалу ICTV; Єгор Бенкендорф, глава правління телеканалу «Інтер»; Євген Лященко, директор телерадіокомпанії «Україна»; Володимир Бородянський, керівник групи StarLightMedia. У підсумку з’явилася нова версія закону. Міністр має намір внести його до парламенту до кінця літа, а на прийняття розраховує восени.
Пилип Іллєнко, голова Держкіно, змалював, як працюватиме нова модель. За його словами, проект передбачає створення спеціального фонду підтримки кінематографу. Він буде поповнюватися з кількох джерел. По-перше, передбачається встановити мінімальне фінансування з держбюжету на рівні 0,1 % від його загальних витрат. Це — більше 500 млн грн. Крім того, фонд буде поповнюватися за рахунок відрахувань від діяльності державних лотерей та акцизів. Щорічний обсяг фонду складе 1 млрд грн. 2014-го на українські фільми з бюджету було виділено 2 млн USD. Існуючі податкові пільги на галузь 2016 року планується розширити.
Аби гроші на стрічки не осіли в кишенях чиновників, буде створено раду з управління грошовим фондом. Він складатиметься з десяти осіб, половина з котрих — висуванці держструктур, решта — від галузі. Законопроект також передбачає визначити, хто й як буде отримувати кошти на українські фільми. Частина стрічок буде забезпечена держзамовленням на 100 % (дитячі, просвітницькі, документальні, анімаційні та дебютні роботи). Ця норма працює і зараз. Інші фільми можуть претендувати на 80 % держкоштів (зараз частка держави не перевищує 50 %). 50 % держкоштів зможуть отримати телесеріали.
У проекті буде прописано механізм державної підтримки кіно як на ранніх стадіях (режисерської та сценарної), так і на пізніх (дистрибуції та маркетингу). Рекламу українських фільмів на телеканалах хочуть прирівняти до соціальної.
Та Володимир Бородянський вважає, що навіть при новому підході фінансування українським продуктам все одно — не піднятися. Є серйозний обмежувач — ринок. В Україні замало кінотеатрів для прокату — втричі менше на душу населення, ніж, наприклад, у Росії, мало доходів від телереклами. Зате багато інтернет-піратства. Українці звикли дивитися фільми безкоштовно.
До того ж, на такому кволому ринку частка українського продукту — вельми мізерна. Тільки 7 % від загального обсягу прокату припадають на вітчизняні стрічки і тільки 8 % на українські фільми та серіали відводиться в телеефірі. А от російський продукт займає 55 %.
Це наштовхнуло п. Бородянського на думку, що випуск контенту тільки для українського ринку не має економічного сенсу. Треба надавати послуги на експорт. Він навів як приклад кілька збиткових проектів, серед яких — фільм «Поводир» і серіал «Швидка допомога». Тому вкрай важливо залучати в Україну іноземні проекти, з якими можна працювати спільно та готувати контент для глобального ринку.
Як розповів п. Іллєнко, в цьому і полягає друга ідея нового законопроекту — стимули для організації кіновиробництва в Україні. Такі програми вже діють у ряді європейських країн. За словами функціонера, йдеться про повернення частини витрат на виробництво фільмів іноземними студіями, команди яких приїжджають знімати в Україні.
До 25 % буде повертатися знімальним групам і до 10 % від суми гонорарів — іноземним акторам. Основні умови для таких компенсацій — значна частина знімального процесу організовується в Україні та робить внесок в її культуру.
Це має не лише залучати інвестиції в Україну, а й створювати стимули для розвитку сфери послуг у країні. Адже Україна буде відвідувати більше іноземців, котрі стануть витрачати гроші в готелях, кафе, платити за транспорт. Ще один бонус — туризм. Чим більше сцен у відомих зарубіжних фільмах буде зніматися на тлі місцевих ландшафтів, тим більше гостей з-за кордону дізнаються про Україну та захочуть її відвідати.
Виступив із доповіддю на Film.ua і Володимир Котенко, керівник податкової й юридичної практики фірми Ernst & Young. Він зазначив, що модель компенсацій, запропонована телевізійниками в Україні, успішно застосовувалася в сусідніх європейських країнах, наприклад, Чехії й Угорщини. За словами правника, у Великій Британії 1 GBP фінансових пільг для кіношників обернувся додатковими 12 GBP у місцевій економіці. У Франції 1 EUR пільг приніс 11,3 EUR інвестицій і 4 EUR податків.
Як вважає п. Ткаченко, Україна може заробляти на послугах у сфері медіа-виробництва 100-200 млн USD уже через рік-два. За його словами, цей ринок можна оцінити 40-60 млн USD. Збільшити його в кілька разів допоможе запровадження податкових пільг. «Сусідні європейські країни — тепер наші прямі конкуренти на цьому ринку, але Україна має набагато більше географічних можливостей і кінематографічних ресурсів», — вважає міністр Кириленко.
Як прогнозує п. Бородянський, якщо впродовж п’яти років держава виділить на розвиток кіно та серіалів 250 млн USD, а приватні продюсери — 150 млн USD, з’явиться 75 касових українських фільмів і 5 тис. епізодів серіалів.
Утім, радіти — зарано. Незрозуміло, як на нові ідеї відреагують уряд і парламент. Грошей на підтримку кіно майже не виділяють не тому, що не думають про цю сферу, а тому, що їх бракує. За словами п. Кириленка, Прем’єр Арсеній Яценюк любить кіно і причетний до створення «Поводиря». «Ми якось ввечері обговорювали в колі топ-менеджерів найбільших телеканалів всі ці проблеми. По багатьох із них у нього було здивування, але треба рухатися далі. В уряді з’являється неприйняття податкових преференцій. Коли йдеться про продовження пільг для кіно на п’ять років, це викликає роздратування», — бідкається міністр культури.

Стас Юрасов, УП

About Author

Meest-Online

Comments are closed.

Leave A Reply

Loading...