Новини для українців всього свту

Tuesday, Nov. 24, 2020

У боротьбі за «Скіфського оленя»

Автор:

|

Листопад 06, 2014

|

Рубрика:

У боротьбі за «Скіфського оленя»
Кадр із фільму «Обличчя» Нікона Романченка

Кадр із фільму «Обличчя» Нікона Романченка

Увечері 1 листопада в столичному кінотеатрі «Київ» відбулася врочиста церемонія закриття Київського міжнародного кінофестивалю (МКФ) «Молодість», де було нагороджено фільми-переможці.

Усе – за традицією
44-й МКФ «Молодість» тривав у Києві з 25 жовтня. Незважаючи на те, що врочисте закриття та показ фільму-закриття відбулися 1 листопада, кінофорум завершив свою роботу тільки 2-го: у неділю відбулася низка показів у межах фестивалю.
Головним призом і традиційним символом фестивалю є «Скіфський олень». Цьогорічна програма фестивалю була представлена понад 220 фільмами з 47 країн. Конкурсна програма «Молодості» традиційно складалася з трьох блоків міжнародного конкурсу: студентські фільми, короткометражні фільми, повнометражні фільми, а також Національного конкурсу, Міжнародного конкурсу «Молодість – дітям» і Міжнародного конкурсу «Сонячний зайчик».
До шорт-листа Національного конкурсу було відібрано 31 стрічку. Позаконкурсна програма фестивалю за традицією була представлена добірками франкомовного та німецькомовного кіно, «Скандинавською панорамою» та «Словацьким фокусом», ретроспективами у «Столітті великих» та In Memoriam. Відбулося шість українських прем’єр. Фільми на гострі суспільно-політичні теми були показані у категоріях «Кіно морального неспокою» й «Україна: нові реалії». Програма «Фестиваль фестивалів» цьогоріч складалася з фільмів-переможців МКФ у Карлових Варах, Каннах, Роттердамі, Берліні.

Стовідсотковий збіг
Церемонія закриття розпочалася з показу українсько-російської стрічки «Росія/Україна. Реальність на Майдані», яка зараз перебуває на стадії виробництва. Тому на врочистому закритті було наразі представлено чорновий варіант фільму. У фільмі прості громадяни України та Росії знімають події поряд із режисерами-документалістами. «Реальність на Майдані» – це спроба двох народів показати один одному, що відбувається насправді.
Далі відбулося вручення призів. Володарем Ґран-прі 44-го Київського міжнародного кінофестивалю «Молодість», статуетки «Скіфський олень», і сертифікату на 10 тис. USD отримав повнометражний фільм «Десь там» (Anywhere Else) режисерки Естер Амрамі з Німеччини. Цікаво, що рішення журі фестивалю на 100 % збіглося з думкою глядачів, які голосували за вподобані кінокартини.
А фільм російського режисера Івана Твердовського «Клас корекції» став переможцем у номінації «Міжнародний повнометражний конкурс». Щоправда, отримувати 2,5 тис. USD і статуетку скіфського оленя вийшов не режисер, а актриса Наталя Павленкова, яка зіграла в цій стрічці. Вона сказала, що дуже зворушена тим, що в такий час їй доводиться отримувати приз.
Найкращим фільмом Національного конкурсу визнано «Обличчя» Нікона Романченка. Стрічка отримала статуетку «Скіфський олень» і сертифікат на 2,5 тис. USD.

Жест до примирення?
На жаль, того вечора на сцену взагалі рідко піднімалися безпосередні переможці – у кращому разі це були посли в Україні тих країн, чиї стрічки відзначило журі, а в гіршому – організатори просто обіцяли особисто доставити приз і гроші.
Український режисер Роман Балаян, якого запросили вручити статуетку творцям «Класу корекції», пожартував із цього приводу: «Що ж ви не попередили, що я вручатиму? А якби я не прийшов?»
За словами члена журі Анатолія Матешка, ця стрічка здобула заслужену перемогу: «Для кінодебюту це – дуже сильна режисерська робота». А Балаян додав, що приз за найкращу режисуру він уже вручав цьому фільму на кінофестивалі в Батумі. А у відповідь на запитання всюдисущих журналістів, чи не є ця перемога на «Молодості» своєрідним жестом до примирення «культурних просторів» Росії й України Роман Гургенович зауважив: «Мені би не хотілося, щоби це виявилося правдою».
Сама ж церемонія в кінотеатрі «Київ» (нагородження в «Синьому залі» і ретрансляція всього, що відбувалося, у «Червоному») пройшла під свист мікрофонів, а також заминки з ретрансляцією – дрібниці, порівняно з тим, що ведучий вечора плутав номінації й переможців, а члени журі кілька разів називали переможцями ті картини, які просто були відзначені суддями й заслужили лише пам’ятні дипломи. Бачачи це, публіка частенько вибухала реготом.

Невдача з «Братами»
Перед початком фестивалю гендиректор кіностудії імені Довженка і кінорежисер Олесь Янчук сказав: «Хочу сам і рекомендую іншим подивитися український фільм Вікторії Трофименко «Брати. Остання сповідь». За відгуками колег, тут – сильна драматургія й гра акторів. А ще цю драму встигли відзначити на кінофестивалях».
Та на жаль, ця українська стрічка, яка брала участь в основному конкурсі «Молодості», залишилася без призів, а в голосуванні глядачів посіла лише п’яте місце.
«Мені ця картина дуже сподобалася своєю операторською роботою, – поділився враженнями Олесь Янчук уже після перегляду фільму. – Мені взагалі ця робота нагадала стиль прекрасного оператора Павла Лебешева, який знімав «Незакінчена п’єса для механічного піаніно». Мені сподобалися епізоди, де показано Карпати, будинки ворогуючих братів, що стоять на різних пагорбах. А от «мінус» цієї картини – слабка драматургія. Історії в стрічці фактично немає, хоча «Братів» і знято за мотивами твору популярного шведського письменника. Те, що дію картини перенесли в Карпати й головні герої гуцули, – цікавий хід».

Не без скандалу
Але в кулуарах гості фестивалю більше обговорювали не переможців або провал «Братів», а підпал кінотеатру «Жовтень» якраз під час одного з показів фестивальних фільмів. Генпродюсер «Молодості» Халпахчі вважає, що це була провокація з боку тих людей, які виступають проти Євроінтеграції України, і підкреслює, що пишається тим, що на фестивалі вже 14 років поспіль проходить конкурс фільмів на тему ЛГБТ «Сонячний зайчик».
Його підтримав у цьому посол Швеції в Україні, який прийшов отримувати нагороду в цій номінації замість режисера фільму «Все ламається» Естера Мартіна. «Демократія проявляється й у тому, що людина вільна сам приймати рішення, кого любити», – сказав він.
На запитання, чи варто відмовитися від цієї категорії заради того, щоби надалі не було провокацій, член журі Анатолій Матешко сказав: «Я гадаю, що «Жовтень »згорів не через те, що в ньому показували фільм із цієї категорії. Швидше, це пов’язано із земельними претензіями».
До речі, бюджет «Молодості» склав 2,85 млн грн. Цьогоріч на кінофестиваль було витрачено вдвічі менше, ніж минулого року (тоді він «потягнув» майже на 6 млн грн). Причому третину нинішнього бюджету проспонсорував Мінкульт.

Степан Коник

 

About Author

Meest-Online

Comments are closed.

Leave A Reply