Новини для українців всього свту

Saturday, Jul. 20, 2019

Створення Американської кіноакадемії було задумане уродженцем Київщини

Автор:

|

Грудень 06, 2012

|

Рубрика:

Створення Американської кіноакадемії було задумане уродженцем Київщини

Цьогоріч виповнюється 85 років від часу заснування Американської академії кіномистецтв, яка об’єднує понад 6 тис. фахівців кіноіндустрії й відома по всьому світу своєю щорічною премією «Оскар». І хоч за 20 років незалежності України жодна вітчизняна стрічка не була навіть номінована на «Оскара» в категорії «Іншомовний фільм», упродовж тих двох десятиліть не було жодного року, щоб у списку цієї премії серед лауреатів чи висуванців не фігурувала стрічка, до створення якої не були би причетні кіномитці з українським корінням. Та про що тут казати, якщо навіть Американську кіноакадемію, яка вручає «Оскар», започаткував виходець з України…

Якби не випадок…
Його ім’я – Луїс Майєр – відоме всьому світові. Але мало хто знає, що батьківщина одного із засновників Голівуду – Україна. 1884 року Лазар Меїр (таким було його справжнє ім’я) народився в містечку Димері Київської області. Точного дня тепер ніхто й не згадає, але, уже будучи дорослою людиною, він вибрав датою свого народження 4 липня – День незалежності Сполучених Штатів.
Його батько в пошуках кращого життя вивозить сім’ю спершу до Англії, а потім – у невелике канадське містечко Сент-Джон. Там він починає займатися збором утильсировини, залучаючи до цього не надто прибуткового бізнесу сина. Луїс закінчив лише початкову школу і став допомагати батькові, роз’їжджаючи країною. 1904 року, у дев’ятнадцятирічному віці, у пошуках більш престижної й прибуткової роботи Луїс їде в Бостон.
Минають дні, тижні, але нічого підходящого, окрім тієї ж вторсировини, для фактично неосвіченого молодика не трапляється. І ось, коли всі його надії розвіялися, відбувається диво. Дружина місцевого банкіра здала в утиль брюки чоловіка, забувши в кишені досить велику суму грошей. Майєр повертає гроші господареві. Вражений небувалою чесністю юнака, банкір влаштовує його на роботу в місцевий кінотеатр.

У полоні кінематографа
Майєр закохується в кінематограф із першого погляду на екран. Він зачарований рухомими картинками, захоплений новинкою століття й потроху доходить висновку, що за цими ще недосконалими кадрами – величезне майбутнє. Восени 1907 року, назбиравши грошей і взявши в борг у кого тільки можна, він купує в передмісті Бостона кінотеатр на 600 місць. Він пропонує публіці тільки висококласні фільми під акомпанемент органу. Звісно, на нього чекає запаморочливий успіх.
Дуже швидко Луїс стає власником прокатної компанії – «Луїс Б. Майєр Компані». Колись він скаже: «Я робитиму тільки ті фільми, які мені не буде соромно показувати своїм дітям». Проте картини, які він демонстрував у своєму кінотеатрі, не завжди подобалися йому самому. Століття кіно тільки починалося, і доводилося задовольнятися тим, що було на ринку. Тим не менш, Майєр починає думати про те, що було би добре самому знімати стрічки, які задовольняли б його смак.
Пошук партнерів привів Майєра до мультимільйонера Річарда Роланда, що володів мережею кінотеатрів у Пенсільванії. 1915 році вони засновують «Метро Пікчерз Корпорейшн» зі студією в Нью-Йорку. Компанія займається прокатом і виробництвом фільмів. Того ж року на екрани виходить перший власний фільм студії – «Великий секрет» з Френсісом Бушменом, одним із найпопулярніших акторів того часу. Неймовірний успіх картини стає поштовхом для створення цілої групи прокатних компаній – “Мастер Фотоплейз», «Серіал Прод’юсінг Компані» та «Американ Фіче Філм Компані».

Він – кіноімператор
1918 року Майєр вирішує переїхати до Лос-Анджелеса. У той час Голлівуд був просто невеликим ранчо на північному заході Лос-Анджелеса. Однак задовго до того, як воно стало своєрідною домівкою кіноіндустрії, це місце слугувало для невеликих зйомок натури, особливо в холодні зими Нью-Йорка й Нью-Джерсі. «Переселення» сюди кіномагнатів зі сходу почалося на початку ХХ ст. Першою студією, що оселилася тут назавжди з 1908-го, стала Selig Polyscope, за нею пішла New York Motion Picture company інші.
У листопаді 1918-го до них приєднується Луїс Майєр. Уже наступного року з’являються перші голлівудські фільми з 22-річною кінозіркою Анітою Стюарт у головних ролях, що викликали в публіки та кінокритиків захват. Окрилений успіхом Майєр нарощує оберти.
1924 року утворюється потужна кінокомпанія «Метро-Ґолдвін-Майєр» (MGM). Луїс стає віце-президентом студії – величезної триповерхової будівлі з шістьма сценами, що розмістилася на 40 акрах. Маючи у своєму розпорядженні можливості трьох власних кіностудій, Майєр побудував справжню імперію.
Для нового об’єднання знадобилося торгова марка. Майєр пропонує взяти за емблему голову лева в кільці з кіноплівки, на якій написано гасло кіностудії: Ars Gratia Artis («Мистецтво заради мистецтва»). 1925-го виходить перший фільм MGM – «Бен Гур», який підняв компанію на перше місце серед конкурентів. Протягом тривалого часу MGM випускає фільми з небаченою швидкістю – по одному на тиждень.

Організація професіоналів
Майєр завжди мріяв створити організацію, яка виступала би посередником у професійних суперечках і займалася просуванням кінематографа. Отже, якось недільного вечора він і троє інших працівників кіногалузі – актор Конрад Нейджел, режисер Фред Нібло й голова Асоціації кінопродюсерів Фред Бітсон – сіли поговорити про справу. Ідея цього елітного клубу полягала в проведенні щорічного бенкету, а от про нагороди мова поки не йшла. Вони також ухвалили, що членство в організації повинно бути відкрите тільки для представників п’яти професійних категорій: акторів, режисерів, сценаристів, операторів і продюсерів.
Після цієї зустрічі Майєр зібрав групу з 36 впливових представників кіноіндустрії й запросив їх на офіційний банкет, який мав відбутися 11 січня 1927 року в лос-анджелеському готелі «Амбасадор». Там він оголосив присутнім про своє рішення створити Американську академію кінематографічних мистецтв і наук, яка буде відкрита для тих, хто зробив внесок у кінематограф. Усі гості, що були на бенкеті, стали її засновниками.
Першим президентом академії був обраний американський актор Дуглас Фейрбенкс-старший, який був однією з найбільших зірок епохи німого кіно. Незважаючи на те, що більшість академіків мешкає в Сполучених Штатах, можливість приєднатися до академії відкрита й для діячів кіно решти світу.
Дзвінка Камінь

About Author

Meest-Online

Comments are closed.

Leave A Reply

Loading...