Новини для українців всього свту

Wednesday, Jul. 17, 2019

«Оскар» і Україна: Страсберг – «батько» оскароносців

Автор:

|

Грудень 27, 2012

|

Рубрика:

«Оскар» і Україна: Страсберг – «батько» оскароносців

Сам Лі Страсберґ рідко з’являвся на екрані, але і його появи не залишалися непоміченими. Так, за другорядну роль у «Хрещеному батькові. Частині 2» він був номінований на «Оскара», проте поступився нагородою своєму учневі Роберту Де Ніро.

Родом із Поділля
Лі Страсберг народився 17 листопада 1901 року в українському селі Буданові (нині Тернопільська область) тоді ще Австро-Угорщини. Він був молодшим із трьох синів Баруха Меєра Страсберга й Іди Дайнер.
Його батько емігрував до Нью-Йорка, тоді як інші члени сім’ї залишилися жити в рідному селі разом із дядьком, учителем. Спочатку батько, що працював пресувальником на швейному виробництві, забрав у США старшого сина й дочку, а потім, зібравши достатньо грошей, зміг перевезти дружину й двох інших синів. 1909-го велика родина возз’єдналася на Нижньому Іст-Сайді на Мангеттені.
Юний Страсберг утікав від наразі чужої йому реальності, занурюючись у читання та спілкуючись зі своїм старшим братом, чия смерть від епідемії грипу 1918-го так його шокувала, що він, навіть будучи круглим відмінником, кинув школу.

За системою Станіславського
Коли Лі познайомився з театром, він отримував невеликі ролі в постановках, а потім вступив до одного з драмклубів. У 23 роки Страсберг, великий прихильник системи Станіславського, розпочав навчання в театральній школі Clare Tree Major School of the Theater, яку покинув заради практики зі студентами Станіславського Марією Успенською та Річардом Болеславським у Американському експериментальному театрі. У 1931-му він допоміг у створенні театрального колективу Group Theatre, де розробив свій метод акторської техніки.
На думку критика Мела Гассоу, Страсберга можна вважати «батьком методу акторської техніки в Америці», починаючи з 1920-х і до самої своєї смерті Лі був «революціонером у мистецтві, справляючи глибокий вплив на акторську гру в американських театрах і кіно».
Улаштувавшись у Нью-Йорку, Лі Страсберг навчав акторського ремесла кілька поколінь, зокрема його вишкіл у нього пройшли Енн Бенкрофт, Дастін Гоффман, Монтгомері Кліфтом, Марлон Брандо, Мерилін Монро, Аль Пачіно та Роберт де Ніро.

На прослуховування – до Лі
1949 року Лі приступив до роботи в Нью-йоркській школі акторської майстерності Actors Studio, у 1951-му взявши на себе обов’язки її художнього керівника. Нині членська організація професійних акторів, режисерів і драматургів Actors Studio вважається найпрестижнішої акторською школою в країні. До слова, перш ніж потрапити до Страсберга, Джек Ніколсон пройшов п’ять прослуховувань, Дастін Гоффман – шість, а Гарві Кейтель – одинадцять. Після кожної відмови кандидат був змушений чекати, як мінімум, рік, щоби мати змогу повторити спробу. Тільки Мартін Ландау й Стів Маккуїн, єдині з двох тисяч претендентів, вступили в школу з першого разу.
Колишній студент Страсберга Еліа Казан став режисером драми «На схід від раю» за участю Джеймса Діна, за яку разом з останнім був номінований на “Оскар”. Ще студентом Дін написав, що школа акторської майстерності Actors Studio була «найбільшою театральною школою й найкращим, що тільки може трапитися з актором». Драматург Теннессі Вільямс, автор п’єси «Трамвай «Бажання», екранізованої Казаном, сказав про акторів Страсберга: «Вони діють зсередини. Вони передають емоції, які реально відчуваєш. Вони дарують тобі відчуття життя».
1962-го одна з найуспішніших учениць Страсберга 36-річна Мерилін Монро, імовірно, наклала на себе руки. Якось Страсберг заявив, що з-поміж усіх акторів, із якими він працював Монро стояла вище всіх інших, поступаючись тільки Марлонові Брандо. Між іншим, вона заповіла своєму вчителеві більшу частину своїх статків.

Номінований
1966-го Лі заснував Actors Studio West в Лос-Анджелесі, а через три роки відкрився Інститут театру і кіно Лі Страсберга в Нью-Йорку й у Голлівуді, де він просував свої методи навчання, використовуючи основи системи Станіславського.
1974 року колишній студент Страсберга Аль Пачіно запросив учителя зіграти ключову другорядну роль у «Хрещеному батьку – 2». Хоч Аль Пачіно просто благав його погодитися на роль, Страсберг спочатку категорично відмовлявся, однак умовити його зумів батько Френсіса Форда Копполи – Кармайн Коппола, який, до речі, у цьому фільмі був одним із композиторів.
Страсберг абсолютно приголомшливо зіграв Гаймана Рота. Прототипом Хаймана Рота став знаменитий “фінансовий директор мафії” Меєр Ланські, про чиє життя о значно пізніше (в 1999 році) був знятий цілий фільм “Ланські”, – миршавий дідок, у якому, проте, відчуваються неймовірна потужність і неймовірна жорстокість. Страсберг за цю роль був номінований на “Оскара”, проте нагороди, на жаль, не отримав. Зате, як розповідають деякі джерела, після виходу стрічки на екрани йому подзвонив сам Меєр Ланські, що жив тоді в Майамі (за сюжетом, Гаймана вбивають, проте реальний Ланські прожив до 83 років і помер природною смертю), і привітав з удалим виконанням ролі Рота.
Сам Лі Страсберг помер від серцевого нападу в Нью-Йорку 17 лютого 1982-го, маючи 80 років. За день до його раптової смерті він отримав офіційне повідомлення про те, що буде введений в Американський театральний зал слави. А протеже Страсберга загалом отримали або номінувалися на «Оскар», «Тоні» і «Еммі» 128 разів.

Дзвінка Камінь

About Author

Meest-Online

Comments are closed.

Leave A Reply

Loading...