Посилках з США в Україну

Новини для українців всього свту

Monday, Nov. 20, 2017

Наш слід на «Санденсі»

Автор:

|

Лютий 05, 2015

|

Рубрика:

Наш слід на «Санденсі»
Чад Грасія та Федір Олександрович

Чад Грасія та Федір Олександрович

Кінофестиваль “Санденс”, який щораз частіше називають майданчиком незалежного кіно і котрий є одним з найавторитетніших подібних заходів у світі, проходив з 22 січня по 1 лютого в у місті Парк-сіті в американському штаті Юта. Його незмінним організатором є Sundance Institute, заснований 1981 року актором Робертом Редфордом і групою його однодумців для створення умов становлення незалежного американського кіно. Фестиваль щорічно проводиться з 1985 року. На фестивалі представляють свої роботи як уславлені майстри, так і режисери-початківці. “Санденс”, зокрема, допоміг кар’єрі Квентіна Тарантіно, Стівена Содерберга, Девіда О. Расселла.

Вітаймо переможців!
Цьогоріч для участі в “Санденсі” було відібрано 123 повнометражних фільми з майже 30 країн, серед яких було представлено й 106 прем’єр. Загалом до відбіркової комісії фестивалю було представлено 12 тис. кінострічок: 4 тис. повнометражних і 8 тис. короткометражних.
“Робота незалежних артистів неминуче відображає стан нашої культури й часу, у якому ми живемо, — заявив на відкритті президент фестивалю,  американський актор Роберт Редфорд. — Ці історії часто несподівані, переконливі, часто нешанобливі, проблемні, але в них є сила, яка може зачепити і надихнути глядачів”.
Переможців «Санденс» було оголошено 1 лютого. Журі міжнародного фестивалю визнало найкращою американською ігровою стрічкою 2014 року фільм “Я, Ерл і вмираюча дівчина” режисера Альфонсо Гомеса-Рехона. Стрічка розповідає про дружбу між двома замкнутими старшокласниками та їхньою хворою на лейкемію однокласницею.
Перше місце в номінації “Найкращий іноземний ігровий фільм” посіла картина шотландського режисера Джона Макліна “Повільний Захід”. Головний герой фільму, 17-річний підліток на ім’я Джей, подорожує американським Заходом у пошуках коханої дівчини. Дія стрічки розгортається наприкінці XIX століття.
Найкращою американської документальною стрічкою журі форуму визнало фільм режисера Кристала Мосілля під назвою “Вовча зграя”, який розповідає про шістьох підлітків, що виховувалися й навчалися вдома і фактично ніколи не виходили за межі свого помешкання на Мангеттені.

Документальний майже трилер
Переможець у номінації “Найкраща іноземна документальна стрічка” заслуговує на окрему увагу. Ним став 80-хвилинний британський фільм американського режисера Чада Грасії “Російський дятел”. Картина демонструвалася російською мовою з англійськими субтитрами. Жанр стрічки визначають як «документальний майже трилер».
Вибух на Чорнобильській атомній станції стався на замовлення Москви з метою відвернути увагу від невдалого експерименту з випробування зброї — ця, на перший погляд, наївна конспіраційна теорія лягла в основу надзвичайно актуального, з огляду на нинішні події в Україні, фільму «Російський дятел», спрямованого проти російської агресії, у тому числі в пострадянські часи.
Стрічка розповідає про українського художника Федора Олександровича, який хоче дізнатися, що саме спричинило катастрофу в Чорнобилі 1986 року. Режисер фільму  Чад Грасія за допомогою цієї історії прагне застерегти людство від небезпек, які криє в собі безперервне розпалювання Росією війни на теренах країн, що колись входили до СРСР, через три десятиліття після закінчення «холодної» війни.
«Стратегія Путіна — створити навколо Росії кільце з держав-невдах. У Путіна на руках — всі карти. У нього є ядерна зброя. У нього — гігантська армія. Усе на його користь», — вважає Чад Грасіа. Режисер використав у стрічці безліч кадрів українських вуличних протестів, які передували нинішній кривавій боротьбі України з проросійськими сепаратистами.

Спроба Москви відвернути увагу
Назва фільму «Російський дятел» пов’язана з відомим радіосигналом, що транслювався Радянським Союзом на Захід у 1970-х роках. Український художник Федір Олександрович, сім’я якого стала жертвою репресій із боку Москви і Голодомору 1930-х, захопився вивченням дивних сигналів, коли вирішив з’ясувати справжню причину Чорнобильської катастрофи. Зокрема, він виявив їх зв’язок із загадковим об’єктом, побудованим на місці, де відбулася найстрашніша у світі атомна катастрофа. За його теорією, об’єкт і сигнал були частиною проваленого проекту з випробування зброї, і, щоби відвернути від нього увагу, був замовлений перегрів Чорнобильській станції.
«За вдачею я — скептик», — сказав п. Грасіа з приводу теорії Олександровича й додав: «Чорнобиль справді приховували… Правильна теорія Федора чи, може, тільки її частина?.. Доки не розкриють архівів, вона залишиться лише теорією».
Художник, який прибув на фестиваль разом із оператором Артемом Рижиковим, зазначив, що може зрозуміти тих, хто сумнівається в його версії. «Як художник і як українець, я впевнений у своїй теорії. Але щоби решта світу сприйняла її всерйоз, потрібно об’єднатися й вимагати розслідування», — пояснив він.

Прем’єра успішно стартувала
Федір Олександрович погоджується із Чадом Грасіа, що зараз важливіше запобігти триваючій агресії Росії щодо України, яку він вважає частиною довгострокових планів Володимира Путіна. «Якби Путін зупинився на Чечні, то не було би війни в Грузії. Якби його зупинили в Грузії, не було би війни в Україні. Якщо неможливо перемогти його в Україні, тоді наступний крок для нього — це війна з НАТО. Він би навіть не подумав, що починає Третю світову, тим не менш, він би її почав», — констатував художник.
Чад Грасіа каже, що анексія Криму Росією й нинішня війна в східній Україні є логічним розвитком агресії Москви на території колишнього Радянського Союзу. «Для мене це доводить правильність ідей, які викладено в нашому фільмі. Федір сказав: “Що разу, коли я роблю висновок, то сподіваюся, що не маю рації”. Але, на жаль, поки що він таки має рацію», — зауважив п. Грасіа.
Цікавий факт: після того як закінчилися зйомки фільму, загадкові сигнали «російського дятла» почали транслюватися знову, але цього разу — у бік Європи, а не Сполучених Штатів. «Це — брязкання зброєю. Це Путін нагадує Заходу що він усе ще є й що він спостерігає за всіма. Це є символ того, що ми не живемо у світі, де ми з Росією – союзники. Ми живемо у світі, який набагато більше нагадує часи «холодної» війни», — резюмував режисер.
Хлопці викликали справжній фурор». А в соціальних мережах уже можна побачити відгуки на «Російського дятла», як, наприклад, цей: «Прем’єра фільму успішно стартувала! Численний зал наших українських героїв зустрічав стоячи зі словами: «Слава Україні!

Ґарантія стратегічної підтримки
Тим часом, участь у позаконкурсній програмі взяла драма українського режисера Мирослава Слабошпицького “Плем’я”. Однак сенсаційною для українців виявилася інша новина: новий кінопроект п. Слабошпицького “Люксембург” здобув  на кінофестивалі “Санденс” нагороду Global Filmmaking Award!
Окрім проекту Слабошпицького премії Sundance Institute отримало ще три стрічки: Be Safe I Love You режисера Хаїфи Аль Мансура з Саудівської Аравії, The Poet сомалійського поета й музиканта K’naan і польсько-німецька копродукція Rosebuds режисера Оскара Суловські. Грошовий розмір премії 10 тис. USD. Крім того переможці стануть учасниками кінофестивалю “Санденс”, зможуть пройти один із 24 щорічних курсів навчальних лабораторій Sundance Institute, а також їм ґарантують постійну стратегічну підтримку за програмою художнього кіно (Feature Film Program).
Зазначимо, що “Люксембург” стане другою повнометражною стрічкою режисера Мирослава Слабошпицького. Його повнометражний дебют “Плем’я” відзначений призами на понад 30 міжнародних фестивалях, у тому числі трьома нагородами Канн, а також визнаний найкращим європейським дебютом 2014 року.
“Люксембург” режисер зніматиме в Чорнобилі, це – історія про людей, які сьогодні живуть у зоні відчуження. Оператором-постановником картини став Валентин Васянович — оператор і продюсер “Племені”, режисер ігрового фільму “Креденс” і документалки “Сутінки”. Він продюсуватиме фільм разом із Ганною Качко (“Уроки гармонії” і “Пригода”). Уже відомо, що фільм візьме участь у “Берлінале копродакшн-маркет” в межах 65-го Берлінського міжнародного кінофестивалю. Стрічку також підтримав фінансово фонд Губерта Балса при Міжнародному Роттердамському кінофестивалі.

Соломія Даць

About Author

Meest-Online

Comments are closed.

Leave A Reply

Loading...